אי הפללה

רפורמת אי הפללת משתמשי הקנאביס: דגשים וביקורת

בימים האחרונים התקיים דיון סוער ברשתות החברתיות בנוגע לרפורמת אי ההפללה למשתמשי הקנאביס של השר לביטחון פנים גלעד ארדן. קולות רבים נשמעו בעד ונגד הרפורמה, כשאת עיקרי הדברים ניתן לחלק לשניים: גולשים המברכים את הצעד, בטענה שזה הוא הצעד הראשון ללגליזציה וקולות מתנגדים מצד שני, שמשמיעים קול מחאה על הקנסות הכבדים שיוטלו על משתמשי הקנאביס ועל "הקופה" שלטענתם תעשה עליהם המשטרה בעקבות הרפורמה החדשה עם חלוקת הקנסות. 

מבחינתו של השר ארדן עיקר הרפורמה תעסוק בחינוך והסברה למשתמשי הקנאביס ובפרט לצעירים ולבני הנוער ולא בהפללה בכל מחיר, כפי שהיה עד לפני סך הכל שלושה שבועות. כדי להכיר את החוק לעומקו עורך דין שגיא זני, עו"ד פלילי המתמחה בעבירות סמים פורט את הדגשים והביקורות שמתייחסים בימים אלו כלפי הרפורמה החדשה של אי ההפללה ועל איך הרפורמה הזו עובדת בשאר מדינות העולם (ראו טבלה).

דגשים

  1. סנקציה פלילית רק בפעם השלישית או הרביעית – במסגרת הרפורמה במידה ואדם נתפס מעשן קנאביס במרחב הציבורי בפעם השלישית הטיפול יהיה במסגרת של הסדר מותנה. אם ייתפס בפעם הרביעית תיחשב זו עבירה פלילית.
  2. צרכני קנאביס עד 15 גרם בלבד – כמות של עד 15 גרם סם נחשבת לכמות שנועדה ל"צריכה עצמית". עד הרפורמה החזקת סם לצריכה עצמית נשאה איתה עונש מרבי של 3 שנות מאסר.
  3. גידול קנאביס מחוץ לרפורמה – גידול סם מחוץ לרפורמה החדשה של השר ארדן מתייחס לגידול קנאביס בלתי חוקי במדינת ישראל, שהרפורמה אינה מתייחסת אליה – מעל 15 גרם.
  4. מה קורה מגיל 21? – מגיל 21 מרגע השחרור מצה"ל הרפורמה חלה על משתמשי הקנאביס, כשהסנקציות הצפויות הן: עבירה ראשונה – קנס כספי של אלף שקלים; עבירה שנייה – כפל קנס; עבירה שלישית – טיפול במסגרת הסדר מותנה ועבירה רביעית – טיפול במישור הפלילי.

עיקרי הביקורת

  1. היעדר תשתית טיפולית – לטענתו של ארדן למשטרה אין מספיק כלים להתמודד עם הנזקים של שימוש בסמים ולטפל בהם, ולכן הקנס חוסך למשטרה את הצורך בניהול התיק.
  2. ענישה מחמירה של חיילים בשימושים אזרחיים בבתי דין צבאייםחיילי צה"ל, כיוון שנמצאים תחת פיקוח הצבא נענשים בצורה חמורה גם כשהם נמצאים במסגרת צבאית – בסופי שבוע בבית. המדיניות שנכנסה לצה"ל בכל הקשור לשימוש בסמים כוללת לרוב מאסר בפועל על שימוש על אף שהחוק באזרחות מתייחס לאי הפללה במקרה של שימוש.
  3. הותרת מגדלי הקנאביס מחוץ לרפורמות – רפורמת אי ההפללה מתייחסת אך ורק למשתמשי הקנאביס ואינה מתייחסת למגדלים בסנקציות המופעלות. בעת ניסוח הרפורמה עמדו שני אפשרויות על הפרק – האחת התייחסה לאי הפללה למגדלים של עד 3 שתילים והשנייה מנסה לעשות אבחנה בין מגדלים לצורך מסחר לבין מגדלים לשימוש עצמי. כרגע החוק אינו מתייחס לאף אחת מהאפשרויות ולא מוגדרת באופן ברור.
  4. הרפורמה מעצימה את התלות בסוחרי הסמים ומעשירה אותם – רבים יכולים לפרש את הרפורמה החדשה כהזמנה לרכישת סמים אצל סוחרי הסמים, ובכך לגרום להתעשרותם המהירה בחסות החוק.
  5. היעדר פיקוח והסדרת המכירה – כיום עדיין אין מנגנוני פיקוח במדינת ישראל אשר מסדירים את אופן מכירת הקנאביס. הדרכים להשגת קנאביס, למעט קנאביס רפואי, עדיין אינן מוסדרות בחוק.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא אי הפללה: