עישן קנאביס בפעילות מבצעית וירצה רק 60 ימים בכלא הצבאי – הכיצד?

מקרה מעניין ונדיר למדי התרחש לאחרונה בבית הדין הצבאי במחוז דרום: 60 ימי מאסר בלבד הוטלו על חייל המשרת בתפקיד לוחם, שעישן קנאביס פעמים רבות בתוך היחידה שבה הוא משרת ומחוצה לה, וגם כאשר היה בתפקיד. החייל, חובש קרבי בגדוד שעסק בפעילות בגבול הצפון, נתפס מעשן סמים עם חברו בבסיס – והודה בחקירה שהשתמש בקנאביס עשרות פעמים בצבא ובאזרחות – כולל במהלך פעילות מבצעית. כמו כן, הוא הודה שסיפק לחבריו את הסם.

בעקבות המקרה והחקירה, הוגש כנגד החייל כתב אישום חמור לבית הדין הצבאי, והציפייה הייתה שיושת עליו מאסר ממושך ורישום פלילי כבד שישפיע על חייו לאחר שחרורו מהצבא. באמצעות עורך דינו, הצליח החייל לשכנע את התביעה הצבאית שהמקרה המדובר חריג ושיש להקל את הענישה. לדברי החייל, שירותו הצבאי כלל חשיפה למראות קשים של פצועי מלחמה מסוריה בהם טיפל – והדבר השפיע על מצבו הנפשי. הסמים, לטענת החייל, היו עבורו מפלט.

הצדדים הגיעו להסדר טיעון, החייל הנאשם הודה שביצע את העבירות והתביעה דרשה להטיל עליו רק 60 ימי מאסר בכלא הצבאי ועונשים נוספים – על אף חומרת העבירה והעובדה שהיא חזרה על עצמה מספר פעמים, גם במהלך פעילות מבצעית רגישה.

מריחואנה

ההבדל הקריטי בין 60 ל-61 יום

כמובן שישנה כוונה בהטלת עונש של 60 ימי מאסר ולא עונש כבד יותר. זאת מכיוון שענישה המסתכמת ב-60 יום לכל היותר, מביאה לרישום פלילי מופחת על החייל. אם העונש שהיה מוטל על החייל היה אפילו 61 יום, אזי הרישום הפלילי שלו היה רישום רגיל, כלומר כזה שהיה מלווה אותו לאזרחות ומטיל צל כבד על חייו כאזרח. העונש שהוטל על החייל מביא רק גופים מיוחדים, כמו השב"כ והמוסד להיחשף לרישום הפלילי – כך שלאחר יציאתו לאזרחות, חייו לא צפויים להיפגע בעקבות העבירה והעונש.

מדוע הענישה הייתה קלה כל כך?

לפנינו מקרה נדיר שבו בעקבות עבירות סמים חמורות מאוד בשירות הצבאי, מוטל עונש קל יחסית על החייל המורשע. אין ספק כי בית הדין הצבאי בא לקראת החייל, אבל מדובר במדרון חלקלק, שכן אם יכירו בכל חייל שראה מראות קשים ועישן קנאביס, הדבר צפוי להביא להצפה במשתמשים בסם במסגרת הצבא.

באופן כללי ניתן לומר כי אם החייל מביע חרטה, מבטיח שלא יחזור על העבירה, מוכיח שהוא נקי והפרשה מאחוריו, ישנה מגמה לא לפגוע בעתידו האזרחי, לאחר שחרורו מצה"ל. פרמטר רלוונטי נוסף בהקשר זה הוא עד כמה קרוב החייל לשחרור, שכן אם הוא קרוב לשחרור, השאיפה היא לפגוע בו כמה שפחות. אין בדברים לגיטימציה לעשן קנאביס בגלל התפקיד – אבל אנו כן עדים למידתיות שבענישה: אנו נמצאים בעידן של לגליזציה ואי הפללה, ולכן יש מגמה מסוימת להשוות את המצב לזה שבאזרחות.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא: