אי הרשעה - עציץ קנאביס

אי הרשעה וגיוס לצבא לצעיר שנתפס עם עציץ קנאביס של מאות גרמים

לאחרונה, תיק של צעיר שיוצג על ידי משרד עו"ד שגיא זני הסתיים בביהמ"ש השלום לנוער בבת ים. לפני כשנתיים, בעודו בן כ- 16, הצעיר, שהוא בן יחיד ובעל הפרעות קשב וריכוז, אשר השתמש בקנאביס באופן קבוע במשך כשנתיים – הופלל על ידי חברו בחקירה שנערכה כשבוע לפני שהוצא צו חיפוש לביתו. כאשר השוטרים הגיעו לביתו של הצעיר, מהפאניקה ומהלחץ הוא לקח עציץ קנאביס שהוא גידל בביתו, בכמות של כמה מאות גרמים, והשליך את העציץ מהחלון. שוטר הבחין ברגע הזריקה מהחלון וכמו כן היה עפר בקרבת ועל אדן החלון. בנוסף אותרו בביתו כמה עשרות גרמים של קנאביס בתפזורת, ללא קשר לעציץ.

בעקבות החיפוש בביתו, הוגש נגד הצעיר כתב אישום לבית המשפט לנוער בעוון גידול סמים והכשלת שוטר במילוי תפקידו. בעקבות כך שהצעיר היה משתמש בקנאביס באופן קבוע במשך כשנתיים, הוחלט על ידי שירות המבחן להפנות אותו לטיפול קבוצתי וטיפול פרטני, עם פיקוח אדוק של בדיקות שתן פעמיים בשבוע. הצעיר שיתף פעולה עם שירות המבחן, וגם הסביר כי מטרת הגידול הייתה על מנת להימנע מגורמים עבריינים, בהם הוא היה תלוי בעקבות השימוש האינטנסיבי בקנאביס (לראייה לכך, נמצאו כמה עשרות גרמים בתפזורת ללא קשר לעציץ). ככל שהזמן עבר, התקרב הצעיר לגיל 18 – גיל הגיוס.

אי הרשעה וגיוס לצה"ל

בצה"ל מחכים בדרך כלל בסבלנות עד מיצוי הדין, לפני שמחליטים אם לגייס צעיר. במקרים של אי הרשעה, ברוב המוחלט של המקרים בוחר הצבא לגייס את הצעירים – עם זאת, מרחב הפעולה מבחינת זמנים היה קטן. לאורך התיק, גם בית המשפט וגם שירות המבחן נתנו אוזן קשבת ופעלו לפתור את התיק, תוך כדי שיקום הצעיר. בגלל נתוניו הגבוהים והתנהגותו לאורך הליך השיקום ושיתוף הפעולה, החליט בית המשפט להמליץ על גיוסו לצבא ונקבעה אי הרשעה – כלומר בית המשפט מכיר שהנאשם ביצע את המעשים המיוחסים לו (כפי שהודה הצעיר), אך היות ולא היו לו עבירות קודמות ואילו היה מורשע ככל הנראה לא היה יכול להתגייס לצבא, בחרו להטיב עמו.

שינוי בגישה של בתי המשפט כלפי קנאביס

בכל הנוגע לגידול קנאביס, אנו רואים בשנה וחצי האחרונות שינוי בגישה של בתי המשפט, בהובלתו של השופט עופר גרוסקופף, שופט בבית המשפט העליון. למעשה, המגמה היא הורדת חזקת המסוכנות הסטטוטורית בגידול קנאביס. כיום, אפילו בעבירות גידול של עשרות ק"ג – כאשר שברור שמטרות הגידול הן לסחר גם אם אין ראיות לכך – בית המשפט נוטה לא להורות על מעצר עד תום ההליכים. כמובן שכל מקרה נשפט לגופו, והקלות אלו בגישה בדרך כלל מיושמות עבור אנשים ללא עבר פלילי. כמובן שהקלות אלו מובילות אותנו לכיוון של דקרימנליזציה של קנאביס וצעדים לכיוון לגליזציה של קנאביס בעתיד.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים