שגיא זני - שיקום קטינים

האם אינטרס השיקום הוא ההיבט החשוב ביותר בשפיטת בני נוער וקטינים?

לאחרונה התראיינה נשיאת בתי המשפט לנוער בדימוס, גלית ויגוצקי-מור, לכתבה בגלובס, במהלכה דנה בהיבטים השונים של שפיטת נוער וקטינים ודנה בהרחבה בקושי של שופטי נוער למצוא את האיזון בין אינטרס השיקום של בן הנוער לבין האינטרס הציבורי.

שופטת נוער בעלת עשרות שנות ניסיון בשפיטת קטינים, מדברת ממרום ניסיונה, על כך שאינטרס השיקום במקרים של קטינים הוא האינטרס הראשון והחשוב ביותר, וטוענת כי אכן ישנה קרקע פורייה לשיקום בני נוער וקטינים, וניתן להגיע לאחוזי הצלחה גבוהים של שיקום כאשר יש רצון ושיתוף פעולה מצד בן הנוער, והתאמה נכונה למסגרת השיקומית על ידי שירות המבחן והשירותים הסוציאליים השונים.

מצד שני מי שלא משתקם כקטין ואינו מושיט יד לשירות המבחן, מסגרות חוץ ביתיות ואינו מבין את המשמעות של השיקום ובוחר בדרך העבריינית, אחוז העברות החוזרות עולה. כלומר למעשה לקטינים יש הזדמנות, גם בעבירות חמורות מאוד כמו סחר בסמים, בתיקים הראשונים לתקן את דרכם, וצריך לעשות זאת כי אינטרס השיקום הוא האינטרס הבכיר. אך אם קטין לא נעזר במערכת שמושיטה לו יד, הסיכוי שלו להפוך לעבריין חוזר גדול יותר אף מבגיר, כי עצם הפניית העורף להליך השיקומי גורמת לאותם קטינים לפנות לדרך עבריינית.

חשיבות הצבא בהליך השיקומי

השופטת ויגוצקי-מור מתייחסת גם לחשיבות הצבא בהליך השיקום של בני נוער וקטינים. היא מכירה בכך שאי הרשעה בעקבות הליך שיקומי והכרה של המערכת ושירות המבחן שמובילה לאי הרשעה משפטית, יכולה להוביל לגיוס תקין של הקטין. אך השופטת מנסה לרתום את הצבא ויכולתיו השיקומיות, וקוראת לגייס גם קטינים שהורשעו.

וזוהי אכן פעולה מבורכת, למתוח את היכולות והתפקיד של הצבא בשיקום קטינים שהורשעו בעבירות, לקחת קטינים גם עם רישום פלילי וליצור פרויקטים כמו אלו הקיימים בבית הכלא אופק, של קטינים שהיו בבית סוהר ובאמצעות מכינה קדם צבאית מתגייסים לשירות צבאי מועיל.

שיקום נוער עברייני בצבא

הקלה בענישה, גם לבגירים צעירים

נושא נוסף הוא מבנה הנפש והמורכבות וההתבגרות של הקטינים, השופטת טוענת, ובצדק, כי הקלה בענישה צריכה להיות בגלל שהליך ההתבגרות הנפשית של קטינים הוא ארוך וצריך להפריד בין הבשלות בשיקול הדעת שלהם, היות והם מבצעים את העבירות לפני שהתפתחו לגמרי ומבינים את ההשלכות של מעשיהם.

מתוך ההבחנה וההבנה הזו, שההתבגרות, הכוונה, הבשלות והבגרות הנפשית והשכלית של הקטין לא מונעים ממנו לבצע עבירות, עלינו להבין כי חוסר הבשלות המדובר, לפי מחקרים מהשנים האחרונות, גולש גם לגילאי 23-24, ולכן מה שהיה יציר פסיקה קטגוריית בגירים צעירים, ולאור מה שהשופטת כתבה, מבחינת היכולת להימנע מביצוע עבירה ולהבחין בין טוב לרע – אדם מגבש את יכולת זאת בצורה סופית רק לאחר גיל 25. לכן ההקלה בענישה צריכה להיות גם עבור בגירים צעירים.

כפר הנוער נירים

נושא חשוב נוסף, הינו כפר הנוער נירים. השופטת מזכירה את הקושי בהוצאת קטינים מביתם בנסיבות שצריך להרחיקם מסביבה עבריינית או מתא משפחתי שאינו תומך ומציאת מסגרת מתאימה. היא מציינת בהרחבה את פנימיית נירים בעכו. כעו"ד המתמחה בתיקי נוער, אני מייצג מספר קטינים בהליך משמעותי, אשר עוברים הליך שיקומי אמיתי ומקיף בנירים, וללא ספק כפי שהשופטת טוענת בראיון, מדובר במסגרת מבורכת, אשר יכולה להוות מודל למסגרות נוספות שיוקמו לשיקום קטינים ונוער עברייני.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים