דף חדש

האם יש הבדל בין מחיקת רישום פלילי בין קטין לבגיר?

אזרחים רבים מן השורה מחזיקים ברישום פלילי אשר פוגע בשמם הטוב ובהתנהלותם התקינה בחברה. יתרה מכך, במקרים מסוימים רבים מהם מנסים להוציא תעודת יושר מהמשטרה ומגלים לפתח שהם מחזיקים ברישום משטרתי שכלל לא היו מודעים אליו. מקרים כאלה נפוצים גם בקרב קטינים, שמחזיקים ברישום פלילי לעתים בגלל מעורבות זניחה באירוע פלילי. לרישום פלילי השפעה קריטית על מהלך חייו של האדם המחזיק בו, וליווי של עורך דין פלילי יכול להביא למחיקתו. יחד עם זאת, הליך מחיקת הרישום הפלילי אצל בגירים אינו דומה למחיקת רישום פלילי אצל קטינים. מה ההבדל?

מהו רישום פלילי?

רישום פלילי הוא תיעוד הנמצא בידי המשטרה של כל העבירות וההרשעות העומדות לחובתו של אדם, וכן העונשים שניתנו לו בגין עבירות אלה. המרשם הפלילי כולל גם מידע אודות תיקים פתוחים, עבירות שניתנו על ידי בתי דין צבאיים ותיקים שנסגרו על ידי המשטרה. בהקשר זה חוק המרשם הפלילי קובע מתי ההרשעה מתיישנת, נמחקת ומי רשאי להיחשף לרישום הפלילי.

התיישנות הרשעה פלילית

התיישנות הרשעה פלילית מביאה לכך שכל מידע על הרשעה שהתיישנה לא יילקח בחשבון במשפט הפלילי לאחר תקופת ההתיישנות. בהקשר זה אורך תקופת ההתיישנות נגזר מן העונש שניתן על ידי בית המשפט בגין העבירה.

תקופת ההתיישנות אצל קטינים

תקופת ההתיישנות לקטין שהורשע בפלילי אך לא נגזר עליו מאסר בפועל היא שלוש שנים. לעומת זאת, לקטין שנגזר עליו מאסר עד שלוש שנים, תקופת ההתיישנות היא תקופת המאסר ועוד חמש שנים נוספות.

קטין שנגזר עליו מאסר שלוש עד חמש שנות מאסר בפועל, תקופת ההתיישנות תהיה תקופת המאסר בתוספת שבע שנים נוספות, ומי שנגזר עליו מאסר של חמש שנים ומעלה, תקופת ההתיישנות תהיה תקופת המאסר בתוספת עשר שנים.

תקופת ההתיישנות אצל בגירים

תקופת ההתיישנות אצל בגירים לעומת זאת היא שונה לחלוטין. בגירים שנגזר עליהם עד שנת מאסר בפועל תקופת ההתיישנות תהיה שנת המאסר ועוד שבע שנים נוספות.תקופת ההתיישנות לתקופה של עד חמש שנות מאסר בפועל תהיה תקופת המאסר בתוספת 10 שנים, ובהרשעה של למעלה מחמש שנות מאסר בפועל תקופת ההתיישנות תהיה כפל תקופת המאסר ומקסימום 15 שנות מאסר בפועל.

כיצד ניתן למחוק רישום פלילי?

מחיקת רישום פלילי יכולה להתבצע אך ורק בתום תקופת ההתיישנות. במהלך תקופת ההתיישנות הרישום הפלילי עדיין לא נמחק ויש להמתין תקופה נוספת, בהתאם לסוג ההרשעה.

במידה ומחליטים על אי הרשעה אצל קטין לא חלה תקופת התיישנות אלא תקופת מחיקה בלבד, אשר חלה במועד פסק הדין. קטין מתחת לגיל 16 שביצע עבירה קלה, תקופת המחיקה היא שלוש שנים. עבירות פשע שבוצעו על ידי קטין שגילו מתחת לגיל 14, לעומת זאת, תקופת המחיקה תהיה חמש שנים.

אצל בגירים ניתן למחוק רישום פלילי בשל סיבות שונות: סגירת תיק בשל חוסר אשמה, חוסר עניין לציבור וחוסר ראיות מספיקות. חשוב להבין כי תיק שנסגר בשל "חוסר עניין לציבור" או "חוסר ראיות" אינו מביא למחיקת רישום פלילי., אלא יש לפעול למחיקתו באמצעות עו"ד דין פלילי.

לסיכום, מחיקת רישום פלילי מהווה צעד חשוב לאדם הרוצה להוכיח את חפותו ולהמשיך במסלול חיים תקין. יחד עם זאת, מדובר בהליך מורכב ולא פשוט שדורש מעורבות מקצועית מצד עו"ד פלילי, ובפרט עו"ד פלילי שמתמחה בייצוג קטינים, הבקיא בתחום ויכול להגדיל את סיכויי ההצלחה במחיקת הרישום המשטרתי.

לפי עו"ד לייצוג קטינים, שגיא זני, מסגרות חוץ ביתיות טובות הן כורח: "בעבירות אלימות חמורות סחר בסמים ובטח בעבירות מין, היכולת של מי מבני המשפחה לפקח בתקופת מעצר בית על קטין היא מוגבלת. כמו כן, כאשר מדובר בעבירות חמורות או חוזרות לרוב הקטינים מתקשים להחזיק מעמד באופן כללי או באופן מעשי במערכת החינוך. מכאן נולד הצורך לחלופות מעצר שגם נותנות מענה של משמעת והרמטיות מבחינת אפשרות הבריחה, אך בעיקר נותנות מענה לימודי, שכן הקטינים שוהים חודשים ארוכים בחלופת מעצר וללא מערכת לימודית יציבה, הוא לעולם לא יוכל לחזור ללמוד בקהילה".

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא ביטול רישום פלילי