כאשר בגיר חשוד או נאשם בעבירה פלילית ויכולותיו הכלכליות אינן מאפשרות ייצוג משפטי על ידי עורך דין פלילי מקצועי, הוא עשוי לבקש ייצוג על ידי סנגור מן הסנגוריה הציבורית. התנאים לפיהם אדם זכאי להיות מיוצג על ידי סנגור ציבורי, קבועים בחוק הסנגוריה הציבורית והן בחוק סדר הדין הפלילי. כמו כן, לבית המשפט סמכות לקבוע אם לנאשם מסוים ימונה עו"ד פלילי מהסנגוריה הציבורית, אם לדעת בית המשפט, אין דרך לנהל את המשפט כשהנאשם לא מיוצג.

ומה בנוגע לקטינים? האם אלו זכאים לייצוג?

עבירות קטינים? אתם זכאים לייצוג עו"ד!
עבירות קטינים? אתם זכאים לייצוג עו"ד!

בניגוד לבגירים, חשודים ונאשמים קטינים זכאים לייצוג של עורך דין לנוער מטעם הסנגוריה הציבורית – זאת ללא קשר למצב הכלכלי שבו הם ו/או הוריהם נמצאים וללא תלות כלשהי בחומרת העבירה שבהם הם חשודים או נאשמים.

עו"ד פלילי לקטינים מטעם הסנגוריה הציבורית מקבל את שכרו מהמדינה. אין מדובר בעורכי דין פליליים 'קלאסיים', אלא כאלו שעברו השתלמות והדרכה כדי לעסוק בייצוג קטינים. כמו כן, עורכי דין אלו מצויין בקשר עם גורמי הטיפול והאבחון השונים, בהם שירות המבחן לנוער.

למעשה, כל קטין מגיל 12 ועד 18 המוגדר חשוד או נאשם, זכאי לייצוג פלילי מטעם הסנגוריה הציבורית. בית המשפט רשאי למנות עורך דין פלילי לקטינים אם הוא סובר שטובתם דורשת זאת.

בשורה התחתונה, ניתן לומר שהתשובה לשאלה שבכותרת היא כן – אך המציאות בפועל מראה כי לא תמיד הייצוג על ידי הסנגוריה הציבורית מניב את התוצאות הרצויות עבור הקטין.

האם עדיף לבחור בעו"ד מהסנגוריה הציבורית או עו"ד פרטי?

בעבר התייחסנו כאן לסוגיה זו, ונחדד זאת שוב – עורך דין לנוער מטעם הסנגוריה הציבורית המקבל את שכרו מהמדינה, מבצע את תפקידו עבור שכר מינימלי ומייצג קטינים רבים במספר תיקים במקביל. לכן, בדרך כלל הייצוג על ידי עו"ד מהסנגוריה הציבורית אינו איכותי מספיק, אינו בעל ערך מוסף כמו יחס אישי וכדומה. הדבר עלול להוביל בסופו של דבר לתוצאות משפט אחרות ו/או לשינוי גישת המשפט. יתרה מכך – עו"ד פלילי לקטינים מטעם הסנגוריה הציבורית נבחר על ידי הסנגוריה ולא ניתן לדעת עד כמה הוא מנוסה ומתאים לייצג את הקטין. לעומת זאת, עורך דין פרטי נבחר על ידי משפחת הקטין והקטין עצמו.

מטבע הדברים, היכולת של הסנגוריה הציבורית לספק מענה מקיף בהשוואה למענה שניתן על ידי עורך דין לנוער, היא מוגבלת מאוד. השירות הניתן על ידי עורך דין פרטי מותאם באופן אישי לצרכים של הקטין ובני המשפחה שלו, הליווי הניתן הוא אישי מהרגע הראשון ועד לפסק הדין ואופן היישום שלו. הזמינות היא פרמטר חשוב נוסף המתקיים אצל עורכי דין פרטיים – בנוסף לשקיפות המקסימלית והקדשת הזמן לטובת הסברים ומציאת פתרונות משפטיים יצירתיים.