כל חשד לעבירות קטינים בתחום הסמים, יוביל לפתיחת תיק פלילי לקטין החשוד – כך על פי החוק. עם זאת, ישנן נסיבות שמאפשרות למשטרה להחליט בעצמה אם לבחור באלטרנטיבה חקירתית במקום התיק הפלילי, שעלול להכתים את הקטין. כאשר נפתח הליך חקירה כנגד קטין בעבירות סמים, נמסרת הודעה להורי הקטין ולשירות המבחן לנוער.

בשלב הבא, יחתמו הקטין והוריו על טופס ובחלק מהמקרים גם מנהל בית הספר שבו לומד הקטין יקבל על כך הודעה מטעם הממונה על החקירה. בסוף התהליך, תקבל המשטרה החלטה אם לפתוח תיק פלילי בגין החשד כנגד הקטין, במטרה להעמידו לדין, או לגנוז את חומרי החקירה.

כבר בשלב החשד הראשוני, מומלץ לשלב בהליך עורך דין לנוער שיוכל לייעץ, להכווין ולהכין את הקטין במקרה שבו הוא עומד בפני חקירה.

המאמץ המשטרתי למנוע עבירות קטינים

המשטרה פועלת במספר מישורים כדי למנוע עבירות סמים של קטינים – בהם הסברה והרתעה. המשטרה משתפת פעולה עם רשויות הטיפול בנוער ועם משרד החינוך כדי למגר את התופעה ככל שניתן. בין היתר משתפת המשטרה פעולה עם השיטור הקהילתי וגורמים נוספים כדי 'להכיר את השטח' טוב יותר.

מאמצי ההסברה ניכרים לעתים גם בבתי הספר, שם מוסבר לקטינים על עבירות קטינים ובייחוד עבירות סמים, על הפיתויים השונים, דרכי ההתנהגות וכדומה. כפי שניתן להבין, בני נוער נתונים להשפעות שונות מצד סביבתם והתכנים אליהם הם נחשפים. בין הגורמים לביצוע עבירות סמים לדוגמא: סקרנות, לחץ חברתי, דימוי עצמי נמוך, חוסר מודעות ושעמום. המאמצים של המשטרה וגופים נוספים הוא להסביר ככל שניתן על הפן השלילי וההרסני שבצריכת סמים.