עו"ד פלילי שגיא זני - בדיקות שתן לקטינים

הקושי עם בדיקות השתן עבור בן נוער שנתפס על עבירת סמים

כאשר קטין מבצע עבירת סמים (לרבות שימוש עצמי בקנאביס) הוא מועבר לטיפול של שירות המבחן לאחר חקירה קצרה מאוד על ידי המשטרה. במהלך תקופתו הראשונית עם קצינת המבחן יעבור הקטין 2-3 מפגשים אשר במהלכם יכללו 2-3 בדיקות שתן לאיתור סמים. לאחר תהליך קצרצר זה, יפסק הקשר של בן הנוער עם שירותי המבחן ויתחדש רק לאחר כמה חודשים עם הגשת כתב האישום, למעט מקרים נדירים מאוד בהם הקטין, סנגורו והוריו יתעקשו על קשר רציף עם שירותי המבחן ובקשתם תתקבל (מצב נדיר מאוד).

בעקבות כך, נוצר מצב בו קטינים אינם יכולים להוכיח שהם נקיים מסמים, הוריהם המשוועים למעקב וסיוע אינם מקבלים את התמיכה מהרשויות, ולא קיים מעקב רציף של בדיקות לאיתור סמים מיום ביצוע העבירה ועד הגשת כתב האישום. עובדה זו גורמת לאיבוד המומנטום אשר יכול לסייע ביצירת שגרה ומשמעת אצל בן הנוער. בדרך כלל יום העבירה הוא היום בו צריך להתחיל את התהליך, לאחר החיפוש בביתו, שיחת ההתוודות מול ההורים והבושה מסביבתו, עושה בן הנוער חשבון נפש – ולכן התהליך צריך להתחיל באופן מיידי ורציף, ללא הפסקות.

מצב שהחמיר בתקופת הקורונה

הפער הקיים בין מספר בדיקות השתן המתבצעות בפועל לבין מספר הבדיקות הנחוצות הוא אינהרנטי ואינו מתרחש רק בתקופת הקורונה, אך בתקופה זו אכן רואים אף יותר נתק בין שירותי המבחן לקטינים והוריהם, והפעילות של שירותי המבחן "עצלה" יותר. הקושי המרכזי הוא העובדה שבתי המשפט מכירים אך ורק בסמכות ותוצאות הבדיקות של שירותי המבחן, מרכזי חוסן ומרכזים עירוניים למיניהם. בתי המשפט אינם מכירים בסמכות של בדיקות פרטיות, והן גם יקרות יותר. לכן, ישנו קושי רציני ביצירת שגרה של בדיקות לאיתור סמים עבור הקטין.

בתור עורך דין פלילי שייצג מאות קטינים שביצעו עבירות סמים, אני קורא לבתי המשפט לשפר את התהליך על ידי התרה של ביצוע בדיקות דם לאיתור שרידי קנאביס, על ידי קופות החולים או בתי החולים באמצעות הפניה מרופא המשפחה, ולבטל את התלות בשירותי המבחן ומרכזי חוסן. בדרך זו יהיה ניתן לבצע מעקב רציף אחר הקטין במקום להמתין לשירותי המבחן, אשר "גוררים רגליים" ולא מספקים את המענה הדרוש. הבדיקות הרציפות גם יסייעו בשיקומו של הקטין והחזרתו לתלם.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים