הקיץ בפתח ואיתו החופש הגדול, שמוציא כמדי שנה מאות אלפי בני נוער למועדונים, לחופי הים, למקומות בילוי אחרים ולרחובות. תקופה זו מתאפיינת בלא מעט מקרים של עבירות קטינים, מה שמוביל לרוב לחקירה של הקטין החשוד במעשה, במשטרה. חוויית החקירה אינה נעימה כלל, כפי שניתן לדמיין, אך במקרים רבים ניתן לעבור אותה באמצעות ייעוץ וליווי מקצועי מטעם עורך דין לנוער.

חקירת קטין אינה דומה לחקירת בגיר, שכן ישנם דגשים והגבלות מהותיים בפעולות החקירה, למשל: איסור חקירת קטין בשעות הלילה. בכל מקרה, נשאלת השאלה מה מתרחש לאחר חקירת הקטין במשטרה? לשאלה זו תשובות רבות הנובעות מתוצאות החקירה הראשוניות, חומרת העבירה וכדומה.

לאחר חקירת הקטין במשטרה

עורך דין לנוער - מה לאחר המעצר?
עורך דין לנוער – מה לאחר המעצר?

אחת האפשרויות היא שחרור הקטין לביתו, וזאת לאחר שהוא חותם על טופס אזהרה. בטופס זה מודה הקטין שהוא זה שביצע את העבירה או העבירות המיוחסות לו ומתחייב לא לעבור עליה שוב בעתיד. בעת החתימה על הטופס, מודע הקטין לכך שאם יהיה צורך, פרטי המקרה יועברו לשירות המבחן. אפשרות זו של חתימה על טופס אזהרה ושחרור, מתקיימת לרוב אם העבירה נחשבת קלה יחסית.

עם זאת, אם העבירה המיוחסת לקטין חמורה יותר, ייתכן שחרור של הקטין לביתו, אבל השחרור יהא תחת תנאים מגבילים. לדוגמא: שחרור למעצר בית, או צו הרחקה. כך למעשה מצמצמים את הסיכוי לשיבוש חקירה מצד הקטין ומנסים להרחיקו מהאפשרות לבצע עבירות נוספות. בית המשפט עשוי לדרוש הפקדת ערבות כנגד זימון הקטין לחקירה נוספת או כנגד זימונו לדיון בבית המשפט.

אפשרות אחרת, בעבירות חמורות מאוד לרוב, היא מעצר הקטין על ידי המשטרה, עד שזה יישפט בפני שופט. גם כאן, כמו בחקירת קטין, על המשטרה לפעול בהתאם לנסיבות המקרה ותחת כללים ייחודיים המאפיינים עבירות קטינים. רצוי להתייעץ עם עורך דין לנוער בכל מקרה, על מנת לוודא שההליך מתקיים כהלכה ושהנזק הנגרם לקטין הנו מינימלי.

כללי מעצר קטין

  • לא ניתן לעצור קטין שגילו קטן מ-12.
  • המעצר הנו בבחינת אמצעי הפעולה האחרון של המשטרה. כמו כן, יש להקפיד כי תקופת המעצר תהא קצרה ככל האפשר. כמו כן, ההחלטה לעצור קטין ניתנת בהתאם לגיל הקטין ולהשפעתה על שלומו הגופני והנפשי.
  • אין לעצור קטין בבית הספר או בקייטנה, אלא רק במקרים שבהם לא ניתן לדחות את המעצר. אם אכן יש לבצע מעצר, למשל בבית הספר שבו לומד הקטין, יש לתאם את המעצר עם מנהל המקום. בנוסף, יש ליצור קשר עם עובדי החינוך הנמצאים בקשר עם הקטין ולוודא שהוא יקבל הסבר מפורט ומובן על מטרת המעצר. הניסיון כעורך דין לנוער, מלמד כי לא פעם, המשטרה עוברת על כלל זה, כאשר היא מגיעה אל בית הספר שבו לומד הקטין ועוצרת אותו, לעיני חבריו לספסל הלימודים – מה שהופך מיד לגל שמועות ולשיחת היום – ופוגע בקטין.
  • אין לכבול קטין במקום ציבורי, אלא רק אם לא אפשרי לבצע את ההליך באופן שהנו פחות פוגעני. כמו כן, יש לוודא שפעולת כבילת הקטין לא תתארך מעבר למינימום הנדרש.
  • יש להודיע להורי הקטין על המעצר – ובמקרה שאין אפשרות לאתר את ההורים, הודעה על מעצר הקטין תימסר לאדם אחר הקרוב אליו.