השילוב הקטלני של אחזקת סכין ושתיית אלכוהול בקרב קטינים

לאחרונה דווח בתקשורת על כך שנער בן 13 דקר ופצע אנושות נער בן 15 על רקע ויכוח סתמי על סיגריות, הנער הדוקר הודה וטען להגנה עצמית. המקרה המדובר מבהיר שוב כמה מסוכן וקטלני השילוב בין אלכוהול להחזקת סכין, בעיקר אצל קטינים. גיבוש מניע, כשאלכוהול בתמונה, פשוט לא קיים, השימוש בסכין הוא מהיר וחסר הפעלת שיקול דעת על רקע האלכוהול והקטינות.

על מנת לא להגיע למצב שבו שאלכוהול וסכין מתערבבים – יש צורך בלהחמיר, להוקיע ולטפל במקרים כאלה כבר בשלב אחזקת הסכין. כלומר, המון  תיקים נפתחים באשמת אחזקת סכין לקטינים – דבר שמושג באמצעות עבודה מאומצת של המשטרה. חייב להבין את המניע של הקטין לאחזקת סכין. יש ילדים בני 13-14, ממשפחות טובות, שהנורמות העברייניות מתפתחות אצלם והם אינם ממצמצים לומר בפני שוטר וקצינת מבחן שהם מחזיקים סכין להגנה עצמית.

למה בן 13 זקוק לסכין להגנה עצמית? אילו אויבים יש לו וממה הוא מגן על עצמו? לאיזו פעילות עבריינית הוא שותף ומה גרם לדפוסי הפעולה המעוותים של אותו קטין? שאלות אלו חייבות לקבל מענה.

נתקלתי לאחרונה בתיק של אחזקת סכין, ששירות המבחן לא המליץ לסגור אותו בשל התשובות המקוממות של אותו קטין , שטען שהוא מחזיק אותו להגנה עצמית – מי שצריך הגנה עצמית הוא עבריין, והן מפאת הגיל והעובדה שעבריינות אינה דרך חייו, התשובה הייתה מקוממת. כמובן שערבוב של אלכוהול ואחזקת סכין הוא מתכון לאסון ועלינו לשים לב לנורות האדומות. דפוסי הפעולה והנורמות אינן טובות אצל אותו קטין ועל בית הספר, ההורים ושירות המבחן בהיעדר מעטפת, לבצע את העבודה ולשמור על הקטין.

בן ה-13 שדקר נער בן 15

במקרה המדובר, מבחינה משפטית, הטענה להגנה עצמית אינה עומדת, בגלל ההצטיידות מראש עם סכין בשילוב השתייה לשוכרה. האלכוהול מטשטש את יכולת השיפוט ולכן יהיה קשה מאוד להסביר כיצד הקטין הגיע למצב של הגנה עצמית ללא שיקול דעת. הגנה עצמית צריכה להיות מופעלת במידתיות, באחריות ולא תוך שימוש באלכוהול. כמו כן, כמובן שההצטיידות מראש עם הסכין תפסול את הגנה זו וטענת ההגנה עצמית תתקשה לעמוד, אלא אם גם הצד השני החזיק סכין והתקיף לפני זה.

מדובר במקרה עצוב של נער אשר בחר בנורמות עברייניות ולא היסס להשתמש בסכין, ומנגנוני ההגנה שלו היטשטשו עוד יותר עם אלכוהול מה שהובל לתוצאה טראגית. לסיכום, נערים מחזיקים סכין באופן תדיר, צריך לבור מוץ מתבן, ולראות האם אחזקת הסכין היא באמת ממניעים נורמטיביים – או שמא מדובר בנער המאמץ דפוסי פעולה עברייניים. אך כאשר נער אומר שהוא טוען להגנה עצמית, צריך להבין שנער כזה אין אויבים אמיתיים, אין צורך בסכין ומנגנוני השיפוט הפעוטים שיש לו אינם קיימים בעת השפעת אלכוהול.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים