מעצר קטין וניהול תיק פלילי כנגדו, הם סיטואציות לא נעימות עבור הקטין מטבע הדברים, אבל מדובר בסיטואציות לא נעימות גם עבור בני משפחתו ובמיוחד הוריו, החרדים לשלומו ולעתידו של הנער. לכן, צעד אחראי יהיה פנייה מיידית לייעוץ של עורך דין לנוער שיספק מענה ראשוני וידריך אתכם ואת ילדכם כיצד לנהוג בעת המעצר.

במקרים שבהם מדובר בעבירות קטינים חמורות הגוררות כתב אישום כנגד קטין, תיתכן גם הרשעה. בעבר כתבנו על שיקולי השיקום והענישה של קטינים עבריינים, אבל משישנה הרשעה, עובר בית המשפט לשיקולים המנחים שיקבעו את עונשו של הקטין. גם בשלב זה, עורך דין לנוער הנו בעל תפקיד מפתח בתיק ומאמציו יהיו להקטין ככל הניתן את הפגיעה בנער הקטין הנאשם.

השיקולים הרלוונטיים לפני גזירת העונש

תמונה: Victor, Flickr
תמונה: Victor, Flickr

בית המשפט מתייחס למספר שיקולים. נזכיר כי כל מקרה לגופו ואין להסיק משיקולים אלו לגבי מקרים אחרים, גם אם הם דומים. לקבלת מידע מדויק וספציפי על המקרה שלכם, יש להתייעץ עם עורך דין פלילי לקטינים. להלן השיקולים המרכזיים של בית המשפט:

  • עבר פלילי – קיימת חשיבות בעיני בית המשפט אם מדובר בעבירה ראשונה של הקטין או בעבירה חוזרת, או אם לקטין הנאשם אין עבר פלילי. ענישה קלה יותר תיתכן במקרים של היעדר עבר פלילי.
  • האם הקטין שיתף פעולה עם שירות המבחן? – ברוב המקרים, עו"ד פלילי לקטינים ימליץ לקטין ולהוריו לשתף פעולה עם שירות המבחן, ובית המשפט בדרך כלל יקבל את המלצות שירות המבחן. שיתוף פעולה ונכונות להשתקם מהווה נקודה חיובית בראי בית המשפט לנוער.
  • גיל הקטין – חשוב לציין כי קטין שטרם מלאו לו 14, לא ניתן לגזור עליו עונש מאסר. קטינים שחצו גיל זה, עלולים להישלח למאסר, כמובן בהתאם לחומרת העבירה.
  • חומרת העבירה – כמו בהרשעת בגירים, גם בהרשעת קטינים, ישנן עבירות חמורות יותר על פי החוק, ועבירות חמורות פחות. העבירות החמורות יותר עלולות לגרור עונש כבד.
  • לקיחת אחריות וחרטה – אם הנער לא מביע נכוות להשתקם ולא מביע חרטה על מעשיו, העונש עלול להיות חמור יותר. זאת בניגוד למצב שבו הנער מוכן להשתקם ואף מתחרט על מעשיו.
  • טובת הקטין – שיקול זה ישאל את השאלה: האם גזר הדין צפוי לפגוע באופן קשה בחייו של הקטין? האם ייתכן שענישה מחמירה תחמיר את מצבו?

כאמור, מדובר במכלול שיקולים של בית המשפט לנוער בבואו לגזור את דינו של קטין שהורשע בעבירות קטינים. בכל מקרה, אם ילדכם חשוד או נאשם בעבירה פלילית, ההמלצה הראשונה היא לחייג אל עורך דין לנוער.