השפעות הקורונה על ההתנהגות של בני נוער

youth crime

שעמום אצל בני נוער הוא מתכון לצרות. והקורונה, היא לא רק מגפה בריאותית, אלא מגפה של שעמום. זה כבר זמן רב שבני הנוער לא יכולים ללכת לסרטים, לצאת לבלות וללימודים אין מה לדבר. מה עושים? לא אחת, נפגשים אותם נערים בבתים של חבריהם ומעשנים גראס.

חלק מן הבעיה נעוצה בשיטת הלימודים: נערים שלומדים דרך הזום, לא מקבלים את כל מה שהם צריכים במערכת החינוך כפי שהיא קיימת כיום. ילדים מעל גיל 12 צריכים עדיין את שיטות הלימוד ״של פעם״, של קשר עין עם המורה, שמשמש עבורם דמות סמכותית, ומגלה אמפתיה ואחריות כלפיהם כשצריך. נערים מתקשים להיכנס לזום בשעה 08:00, כאשר אין מסגרת שמתווה להם את הדרך הנכונה. הם מחפשים את הדרך ״לברוח״ מהקשבה בשיעור, וכשיושבים עייפים מול המחשב בבית, הדרך לאובדן הקשב קצרה במיוחד.

היעדר סדר יום ומסגרת ייעודית, והיעדר פיקוח על נערים יוצרות בעיות קשות: יש עלייה אסטרונומית של שימוש בסמים קלים בקרב בני נוער. נתקלתי בנערים בני 16 שמעשנים כמה גראמים ביום של גראס. איך הם יקומו מחר לשיעור זום? אני מזהה כי מתחילה אצל חלק מאותם נערים ״התמכרות שקטה״ לסמים או לאלכוהול, שמתחילה מתוך שעמום, ולפעמים אין מה שיעצור אותה מהתדרדרות קשה.

מעבר להשפעות הפיזיולוגיות הנלוות לשימוש בסמים, ויצירת פערים גדולים בחומר הלימודי, יש כאן כרטיס כניסה לנערים רבים לעולם העברייני. השעמום מוביל במקרים רבים לביצוע עבירות קטנות. המציאות מלמדת, שההתנסות בעבירות כאלו, היא פתח בחלק מן המקרים להתדרדרות נוספת. מעבר לכך, נערים שמפתחים תלות בסמים, צריכים פתאום כסף כדי לממן את התלות הזאת, מה שגם יכול להוות זרז להתדרדרות לפשיעה.

הקורונה לא פוסחת על אף אחד כמובן. היא משפיעה על כל תחומי החיים. למרות זאת, נראה שאין מספיק מודעות להשפעות של הקורונה על בני הנוער: הם צריכים מסגרות וגבולות, והקורונה שיבשה את המענה לצרכים הללו. הפתרון צריך להיות קהילתי בכל עיר, אנשי חינוך, מתנ״סים וכדומה. מישהו צריך לשים לב לנערים הללו, גם בתקופת הקורונה. אם עכשיו יש עומס על שירותי המבחן ועובדי הרווחה, אני לא רוצה לחשוב מה יהיה אחרי הקורונה, שנצטרך לטפל בכל אותם נערים ״שנשארו מאחור״.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא עבירות סמים: