זיכוי בבית המשפט לנוער: ״פגיעה בזכות הקטין להיוועצות״

בית משפט לנוער בירושלים
בית משפט לנוער בירושלים. צילום: אתר הרשות השופטת

לפני כשנתיים, הורשע נער בן 15 משכונת שועפאט ממזרח ירושלים בעבירות של התפרעות וניסיון לתקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות, לאחר שלכאורה יידה אבנים על כוחות הביטחון בהתפרעויות שהיו בעיר. בית משפט השלום לנוער בירושלים, גזר על הקטין ארבעה חודשי עבודות שירות ובנוסף מאסר על תנאי. עם זאת, בשבוע שעבר, זוכה אותו נער בבית המשפט המחוזי לנוער: לאחר תקופה של ארבעים ימים במעצר, ושנה שהיה הקטין במעצר בית, קבע בית המשפט המחוזי לנוער כי יש לזכות את הנער מחמת הספק, וזאת לאור הפגיעה שנגרמה לזכות ההיוועצות של הקטין: בית המשפט המחוזי מצא כי חקירתו של הנער במשטרה, נערכה מבלי שנמסר לו כי הוא זכאי לייצוג מן הסניגוריה הציבורית.

בתור סניגור המתמחה בייצוג קטינים בחקירה ובהליכים השונים, אני סבור כי ההחלטה נכונה וראויה: בשל המבנה הנפשי והשכלי של קטינים העומדים בפני חקירה בפעם הראשונה במשטרה, ישנו חשש משמעותי שאותם קטינים יתנו הודאות שווא בחקירתם במשטרה. חוסר הניסיון של קטינים, וחוסר השקיפות של המשטרה כלפי הוריהם של הקטינים, תורמים גם הם לחשש להודאת שווא בחקירה מצד הקטין.

קטינים בעצם מהווים ״קבוצת סיכון״ להודאות שווא. משום כך, שמירה על זכויותיהם כנחקרים, חשובה אפילו יותר משמירת זכויותיהם של נחקרים בגירים. המותב שישב בערעור בעצמו אמר כי "המחדל האמור מתחדד נוכח העובדה שבעת החקירה היה המערער קטין בן 15. עובדה זו מעצימה משמעותית את חומרת הפרתה של החובה ליידע את המערער על זכותו לייצוג בידי הסנגוריה הציבורית".

הזכות לסנגור ציבורי

גם לגבי קטינים, חשוב לדעת כי לא תמיד קמה זכות לסנגור ציבורי, אלא רק בהתקיימותם של מספר תנאים (להבדיל מן הזכות לייצוג: כלומר, מותר שיהיה לך עורך דין, אולם כדי שהמדינה תספק לך עורך דין על חשבונה, יש לעמוד בקריטריונים לייצוג על ידי הסנגוריה הציבורית). לגבי קטינים, הזכאות לסניגור ציבורי די רחבה: כל קטין בגילאים 12-18 שנעצרו (או שיש ״חשש למעצר״) זכאי לסניגור ציבורי (מלבד עבירות תעבורה לא חמורות. ראו סעיף 18 לחוק הסניגוריה הציבורית כדי לדעת עוד על הזכות לייצוג על ידי הסנגוריה). 

לעתים המשטרה עושה בהקשר הזה תרגיל ערמומי שחשוב להכיר: מודיעים לקטין כי הוא חשוד בעבירות סמים קלות, שאינן מקימות זכות לסנגור ציבורי, אולם אט אט עם התקדמות החקירה, חושפים פרטים נוספים לגבי עבירות שכן מקימות זכות לייצוג, אולם מנצלים את המומנטום של החקירה ומונעים מהקטין ייצוג. אזהרת החשוד, צריכה לכלול ״בלי משחקים״ את כל החשדות שמבקשים לחקור עליהם בחקירה

חשוב לדעת כי גם אם אין לקטין זכות לסנגור ציבורי, עדיין המשטרה צריכה להסביר לקטין (ולהוריו) את המצב, ולתת שהות מסוימת כדי לאפשר לקבל ייצוג על ידי עורך דין פלילי המתמחה בייצוג קטינים, גם אם לא מן הסנגוריה הציבורית. הפתרון לשאלה הראייתית שעשויה להיווצר בנוגע לשאלת זכות ההיוועצות של הקטין בחקירתו, היא לתעד הכל, בין אם בווידאו ובין אם על ידי היומן במשטרה: אם המשטרה תתעד כמו שצריך את ההסברים ואת החקירה, ואם המשטרה תראה שניתנה לקטין ולמשפחתו שהות להשיג עורך דין, לא תתעורר לאחר מכן בבית המשפט שאלה של פסלות הודאה.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא: