חוק סדר הדין הפלילי קובע בסעיף 60א לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ"ב-1982 את זכות היידוע וזכות השימוע בעבירות מסוג פשע. דהיינו, מהרגע שבו נסתיימה החקירה והתיק הועבר לפרקליטות המחוז או לתביעה המשטרתית, על גורמי התביעה יש ליידע את הקטין כי חומר החקירה הועבר לידם והם עומדים לשקול את האפשרות להגשת כתב אישום כנגד הקטין.

מאותה נקודת זמן יש לקטין ולהוריו 30 ימים לפנות לתביעה בכתב ולנסות לשכנע אותה מדוע אין להגיש כנגדו כתב אישום.

השימוע לקטין הנו קריטי, בדיוק כפי שהוא קריטי בהליך הפלילי בקרב בגירים. זאת משום שההליך הפלילי מעיב על חייו של הקטין ובתקופת הזמן הנידונה, עלולות להיות לה השלכות גורליות באופן קיצוני. בשימוע, יכול עורך דין פלילי לקטינים לעיין בחומר הראיות, או לפחות בעיקרו, על מנת לדעת עם אילו אתגרים עליו להתמודד עת תוגש התביעה, ואף חשוב מכך: ניצול נכון של השימוע לקטין יכול להוביל לתוצאה של סגירת תיק בטרם הגשת כתב אישום, או במקרים אחרים, להגשת כתב אישום מתון יותר מזה שהיה מוצע לולא השימוע.

כמו כן, באמצעות שימוש נכון בזכות השימוע לקטינים, ניתן להביא לסגירת התיק הפלילי וכן לשינוי נוסף: התחלת הליך טיפולי במקום משפטי-עונשי, והקלה משמעותית בתחומים השונים הקשורים להליך הפלילי.

כמו כן, כדאי לדעת שבמקרה שלא נעשה שימוע לקטין, הופרה זכותו. במצב כזה, בדרך כלל, ועל אף שאין הלכה המחייבת בעניין, בית המשפט יבטל את כתב האישום. זאת משום שהמערכת החוקית-משפטית רואה חשיבות גדולה לכך שהליך השימוע יתקיים כאשר מול התביעה עומד מבקש בסטטוס של חשוד ולא נאשם. זהו דבר שיש בו כדי להשפיע באופן מהותי, אפילו ייתכן שרק למראית עין, על התנהלות התביעה בבחינת הבקשה, אדרבא כשמדובר בקטין שכל חייו לפניו.

משום שמדובר בהליך הדורש רגישות מקסימלית לצד הבנה מצוינת של החוקים כלפי קטינים, ייצוג קטינים נכון על ידי עו"ד פלילי לקטינים יהיה קריטי בשלב הזה. הורים לבני נוער וקטינים אשר מקבלים לידם את הודעת השימוע חשים פחד, ובלבול לצד כעס ודאגה ועל כן, הדרך הנכונה ביותר להתמודד עם המצב המלחיץ והלא נודע הנה פנייה לעו"ד פלילי לקטינים, לשם קבלת ייעוץ וליווי משפטי מקצועי.