לאחרונה פורסמה באתר וואלה כתבה ובה נכתב כי צעיר שנאשם עוד בהיותו קטין באחזקת סמים לשימוש עצמי, זוכה מהאישום המיוחס לו – וזאת מכיוון שהשוטרים לא פעלו כחוק בעת ביצוע החיפוש. בחיפוש שנערך בעקבות צו, לא נכחו הורי הצעיר. במהלך החיפוש נתפסה כמות קטנה של חשיש בחדר השינה.

השוטרים, כך טען עו"ד פלילי המייצג את הצעיר מטעם הסנגוריה הציבורית, ביצעו את החיפוש ללא הימצאות של שני עדים כנדרש. בנוסף טען הקטין שהוא תושאל תוך כדי החיפוש מבלי שזכויותיו יובהרו לו. כך, הוא הודה שהסמים שייכים לו ומסר הודאה נוספת בתחנת המשטרה – בעקבות הודאותיו, הוגש כתב אישום כנגדו. עם זאת, בבית המשפט לנוער הוחלט לזכות את הצעיר שכן הראיות הושגו תוך הפרת זכויותיו.

זהו אינו המקרה היחיד שבו חיפוש לא מבוצע כדין. לא אחת, עקב עבירות קטינים או חשד לביצוע עבירות שכאלה, עולה הצורך לערוך אצלם חיפוש. בחוק, כאמור, הנחיות מפורשות הנוגעות לחיפוש אצל קטינים, וזאת במטרה להגן על הקטין ועל זכויותיו. במסגרת ההנחיות, חיפוש אצל קטינים יבוצע על ידי עובד נוער, למעט מקרים חריגים בהם אין עובד נוער זמין.

את החיפוש עצמו יש לבצע באופן מוצנע וללא שהוא יעורר תשומת לב מיותרת. בנוסף, יש להימנע מביצוע חיפוש אצל קטינים במקום לימודיהם או העסקתם, לבצעו רק בשעות היום ולהימנע מחיפושים בשעות הלילה. כמו כן, במהלך החיפוש אחד מהוריו של הקטין או האפוטרופוס שלו חייבים להיות נוכחים במקום מגוריו, מה שלא קרה במקרה המתואר. לאור רגישותו הגדולה של המצב, בכל מקרה בו אמור להיערך חיפוש אצל קטינים חשוב להתייעץ עם עו"ד פלילי.

חיפוש בביתו של קטין

מכיוון שקטין אינו רשאי לתת את הסכמתו לחיפוש בביתו, שהוא במרבית המקרים בית הוריו, חיפוש בבית דורש צו בית משפט. מעבר לכך, לקטין אין סמכות לאשר חיפוש בביתו, והאישור לכך חייב להיות של בעלי הבית. על כל פנים, החיפוש בבית הקטין חייב להיות בנוכחות בעלי הבית, הוריו או האפוטרופוס שלו, אלא במקרים בהם שוטר חושד כי במקום מתבצע פשע והוא רשאי לבצע חיפוש ללא צו בית משפט וללא הסכמת בעלי הבית.

חיפוש בגופו של קטין

לאור חשד לקיום עבירות קטינים ניתן לבצע גם חיפוש בגופו של קטין, אותו יכול לבצע שוטר גם ללא צו בית משפט בהתאם לחוקי החיפוש הקבילים עבור בגירים. בנוסף, את החיפוש ניתן לבצע ללא נוכחות של הורה או אפוטרופוס, וזאת על גופו של הקטין וכן בחפציו ובכליו. יחד עם זאת, אלא אם כן הקטין הביע רצון אחר, יש כן להעדיף את ביצוע החיפוש על גופו בנוכחות של בן משפחה בגיר שאינו סובל ממגבלה נפשית או שכלית.

סיכום

בכל מקרה בו עלה הצורך לערוך חיפוש אצל קטינים, בין אם על גופם או בביתם, ובין אם בדיעבד או בעתיד, חשוב לפנות לקבלת ייעוץ מאת עו"ד פלילי המתמחה בקטינים. על פי פרטיו של המקרה יחליט עורך הדין איזו עמדה היא הכדאית ביותר עבור הקטין. במקרה שחיפוש אצל קטין בוצע שלא כחוק, קיימת כאמור, בנסיבות מסוימות, עילה לביטול החשדות או האישומים כנגדו.