הקלות על מעשני קנאביס

כיצד נוהג בית המשפט בנוגע לעבירות סמים אצל קטינים?

עבירות סמים, וסחר בסמים בפרט, נפוצות מאוד בקרב קטינים ובני נוער – רק לפני מספר ימים עצרה המשטרה חמישה חשודים, קטינים בני 17, בחשד לעבירות סמים שונות בהרצליה. עבירות אלו הן עבירות חמורות מאוד מצד אחד, אך מצד שני המחוקק מתייחס אליהן בזהירות וברגישות בשל מעורבותם של הקטינים.

שימוש בסמים בקרב קטינים

בני נוער וקטינים נחשפים לסמים מסיבות מגוונות – לעתים מדובר בסקרנות, אך לעתים השימוש בסמים הוא קריאה למצוקה בו שרוי הקטין, ובמקרה זה יש לצפות לערנות מקסימלית לתחושותיו של הילד מצד ההורים. יחד עם זאת, לא תמיד ההורים מהווים רשת תמיכה מספקת והקטין יכול למצוא את עצמו מחליק במדרון תלול מאוד ולהסתבך בפלילים. כאמור, שימוש בסמים יכול להיות תוצאה של מספר סיבות:
  • מצוקה – שימוש בסמים יכול להיות ניסיון של הקטין לאותת לסביבתו שהוא נמצא במצוקה וצריך עזרה. יכול להיות שהקטין סובל מקשיים בלימודים, נידוי חברתי, אלימות בבית וכיוצא בזאת. על סביבתו הקרובה של הילד (הורים, מורים וכדומה) להיות ערים לצרכיו ולתחושות של הילד כדי למנוע ממנו הידרדרות שתשפיע על עתידו.
  • לחץ חברתי – תקופת גיל ההתבגרות היא תקופה שבה הלחצים החברתיים גוברים ויש להיות מודעים לכך. קטינים ובני נוער יכולים למצוא עצמם משתתפים בעבירות סמים כדי להיות חלק מקבוצה, מבלי להבין את ההשלכות למעשיהם.
  • התנסויות חדשות – במהלך התבגרותם מנסים קטינים ובני נוער לגבש זהות ולמצוא את עצמם. שימוש בסמים יכול להיות מעשה חד פעמי מתוך סקרנות גרידא. יחד עם זאת, אנו חיים בעידן האינטרנט והדיגיטל בו ההורים מתקשים לעקוב ולפקח על מעשי ילדיהם ועל הגירויים אליהם הם חשופים, ולכן הסכנה בשימוש הקטין בסמים היא גדולה הרבה יותר.

עבירות סמים אצל קטינים

בדומה לבגירים גם אצל קטינים בית המשפט עושה הבחנה בין שימוש בסמים לצריכה עצמית לבין עבירות סחר.
  • עבירות סחר – עבירות סחר בסמים נתפסות כעבירות המהוות פגיעה בשלום הציבור, ולכן גורמי האכיפה מתייחסים לכך בחומרה רבה. העונשים המוטלים על מי שמואשם בסחר בסמים יכולים להגיע לכדי 20 שנות מאסר בפועל. עבירות אלה נחשבות מסוכנות מאוד, שכן הן מהוות פתח לפעילותם של ארגוני פשיעה ומערבות בתוכן גורמים מהשוק האפור.
  • צריכה עצמית – במקרים אלה בית המשפט יכול לקבוע עונש מקסימלי של עד 3 שנות מאסר, בהתאם לכמות ולסוג הסם הנתפס אצל הנאשם. יש לציין שבמקרים רבים בית המשפט יסתפק במאסר על תנאי או בקנס כספי, בהתאם לחומרת העבירה.
קטינים אינם חסינים מפני החוק בכל הקשור לעבירות סמים, ובכל סוג עבירה הם חשופים לדין ולריצוי מאסר בפועל. יחד עם זאת, בית המשפט מתייחס לאינטרס השיקומי הקיים בקטין שעבר את העבירה, כדי לא לפגוע בעתידו של הנאשם ולאפשר לו להשתלב חזרה בחברה, ולכן המקרה ייבחן על ידי שירות המבחן, ופסיקת בית המשפט תהיה בהתאם. לסיכום, אף אחד אינו חסין מפני החוק. במקרים כאלה כדאי להתייעץ עם עורך דין פלילי בייצוג הקטין, שכן עבירות סמים אצל קטינים הם נושא מורכב שדורש התערבות מקצועית. תפקידו של עורך הדין הוא להיות בקשר עם גורמי הרווחה ומוסדות החינוך כדי להגיע לתוצאה הרצויה שתטיב עם הקטין ולא תפגע בעתידו, כמו גם להיות בקשר עם משפחתו של הקטין ולייעץ להם בכל הנוגע להתקדמות החקירה ו/או האישום.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא סמים: