להרשעה פלילית יש השפעות מרחיקות לכת וקשות למגוון תחומים בחיים, לרבות הזכות לעבוד בגופים ממשלתיים, לקבל רישיון לעסוק בתחומים שונים כמו עו"ד, רו"ח, נהג מונית ועוד. כמו כן, הרשעה פלילית עלולה למנוע קידום בעבודה ואף להביא לפיטורים והיא עלולה לסכל אפשרות לקבל רישיון לנשיאת נשק.

מניסיוני בתחום זה (שכן אני משמש עורך דין לקטינים בתיקים רבים), הרשעה פלילית לקטינים עלולה לפגוע בסיכויים להתגייס לצה"ל ולהשתלב ביחידות מובחרות.

חשוב לדעת כי רישום פלילי מתועד במחשבי המשטרה והמידע כולל גם עבירות והרשעות שניתנו על ידי בתי הדין הצבאיים. לכן, חשוב להכיר את הסדר רישום פלילי מופחת שחל על עבירות מסוג עוון בלבד ובמקרים של היעדר משירות שלא ברשות.

מחיקה לאחר 5 שנים בלבד

רישום פלילי רגיל נמחק מהמאגר הממוחשב של המשטרה אחרי 17 שנים מרגע קבלת פסק הדין. המידע חשוף לעיני גורמים ממשלתיים רבים המוסמכים לכך ולעתים גם בעקבות עבירות קלות לא ניתן להתקבל לעבודה בגופים ממשלתיים, להוציא רישיון נשק, לעסוק בתחומים מסוימים ולעתים הרישום מונע קבלת תעודת יושר. לכן, חשוב לדעת כי בשנת 2011 יצא תיקון 63 לחוק השיפוט הצבאי במטרה להקל על אזרחים ששוחררו מצה"ל עם רישום פלילי. ניתן לפנות לשירות של עורך דין לחיילים הבקיא בנושא זה וכך למחוק את הרישום כבר אחרי 5 שנים. יש לציין כי התיקון החדש מגביל את מסירת המידע כמו בהסדר אי הרשעה במשפט האזרחי.

הרשעת חיילים במסגרת השירות הצבאי

חשוב לציין כי חיילים שהורשעו בבית דין צבאי פעם אחת, הרשעתם תועבר באופן אוטומטי למעמד של רישום פלילי מופחת. אם החייל הורשע בשתי עבירות פליליות או יותר במסגרת שירותו הצבאי, חשוב כי יפנה לשירות של עורך דין לחיילים על מנת להגיש בקשה להסדר רישום פלילי מופחת.

עורך דין לחיילים בעל ניסיון המתמחה במשפט הצבאי הפלילי יכול לייעץ כיצד לפעול נכון ולמנוע את הרישום הפלילי הרגיל שעלול לחסום אפשרויות תעסוקה רבות ולגרום לעגמת נפש גבוהה ולדימוי עצמי ירוד. את הבקשה יש להגיש לשר הביטחון או לראש מדור חנינות בפרקליטות הצבאית ולכן חשוב לקבל ייעוץ וייצוג משפטי מקיף. כאשר הבקשה מאושרת תועבר הוראה למשטרה על מנת לעדכן את המאגר שברשותה ולמנוע נגישות המידע לגורמים שונים.