באתר "הארץ" פורסמה כתבה מעניינת על הנוהל הצבאי מול הנוהל המשטרתי בכל הנוגע לחיפוש בטלפונים הסלולריים של חיילים והפגיעה בפרטיותם. על פי הכתבה מתברר, כי ישנם מקרים בהם בוצע חיפוש במכשיריהם של חיילים כדי לחקור חשד מסוים, ובעקבות החיפוש נמצאו ראיות הקושרות אותם לפשע אחר. מצ"ח המבצעת את החיפוש במכשירים הסלולריים, עושה זאת בהסכמת החייל בלבד. די ברור, כי ייצוג על ידי עורך דין לחיילים כבר בשלב הראשוני, מונע מקרים מיותרים כגון אלו. לעורך דין שאינו מהסנגוריה הצבאית יתרונות רבים נוספים, אותם נפרט כאן.

מערכת המשפט הצבאית מאפשרת לחיילים לקבל סיוע מהסנגוריה הצבאית, שירות הניתן בחינם לחיילים. סעיף 316 לחוק השיפוט הצבאי קובע כי חייל זכאי לייצג את עצמו בפני דין בית צבאי והוא רשאי להיות מיוצג על ידי סנגור צבאי, סנגור מהמגזר הפרטי או חייל אחר שמסכים לשמש כסנגור שלו.

יש לציין כי חיילים רבים פונים לסיוע משפטי של הסנגוריה הצבאית שבקרבה מצויים עורכי דין ומשפטנים מוכשרים, אך מאחר ששירות זה ניתן בחינם, החייל אינו יכול לבחור את הסנגור וייתכן כי במהלך המשפט יתחלפו הסנגורים שמייצגים אותו, גורם העלול לפגוע באיכות השירות שניתן לחייל ובסיכויו לצאת זכאי, לקבל עונש מופחת ולהשיג את מטרתו.

אישור הופעה בפני בית דין צבאי

חשוב לדעת כי לא כל עורך דין מהמגזר הפרטי רשאי לייצג חיילים בפני דין בית צבאי. חוק השיפוט הצבאי קובע כי רק עורך דין לחיילים בעל אישור הופעה בפני בתי הדין הצבאיים יכול לייצג חיילים.

לכן, כאשר חייל בוחר לקבל סיוע וייצוג משפטי מעורך דין פרטי בפני בית הדין הצבאי, עליו לוודא עוד לפני הייצוג המשפטי, כי עורך הדין אכן מחזיק באישור הנדרש. עו"ד פלילי הבקיא בטיפול בהליכים משפטיים בפני בית דין צבאי מעניק יחס אישי לחייל, משקיע את מיטב מרצו בתיק, והוא מכיר את דרך פעולת המערכת הצבאית והליכי קבלת ההחלטות בבתי הדין הצבאיים.

ניסיונו העשיר בתחום, היכרותו המעמיקה עם הוועדות השונות ובקיאותו בהליכים הייחודיים אשר מאפיינים את מערכת המשפט הצבאי מאפשרים לחייל להגדיל את סיכוייו להשיג את המטרה לשמה שכר עורך דין לחיילים.

ייצוג האינטרס של החייל

חשוב לציין כי רק עו"ד מקצועי ומנוסה בייצוג חיילים בפני בית דין צבאי או בפני וועדות שונות כמו ועדות רפואיות, ועדה להפסקת שירות קבע בצבא וכדומה, מחזיק במומחיות הנדרשת לייצוג נאות. כמו כן, חשוב לדעת כי להליך פלילי בצבא יש השפעות מרחיקות לכת באזרחות, כדוגמת רישום פלילי. לכן, מן הראוי לשכור את שירותיו של עו"ד פלילי מנוסה שמייצג את האינטרס של החייל ומתייחס להשלכות האזרחיות של התיק. עורך הדין יפעל לסיים את התיק הפלילי ללא רישום פלילי, במידת האפשר, ותוך מזעור נזקים ככל הניתן.