לאחרונה פורסם באתר ynet על הפללה של 40 סוחרי סמים לכאורה, חלקם אף קטינים סביב גיל 15 בלבד. העצורים חשודים בסחר בסמים באמצעות רשת פייסבוק. היחידה המרכזית של משטרת מרכב לכיש גייסה סוכן לטובת ההפללה, לאחר שבחודשים האחרונים התגברו הדיווחים על תופעת הסחר בסמים בקרב נערים באזור אשקלון ואשדוד.

הסוכן פעל ברשתות חברתיות שונות, ובמיוחד בפייסבוק. הוא התחבר עם גורמים עברייניים ואלו הציעו לו לרכוש סמים מסוגים שונים בתמורה לכסף. הסוכן נפגש עם סוחרי הסמים שחלקם היו מוכרים למשטרה ובמשך כמה שבועות הוא ביצע איתם עסקאות סמים רבות. לאחרונה נעצרו 40 חשודים בפרשה, חלקם כאמור קטינים.

דרך הפעולה של המשטרה

עורך דין פלילי לקטיניםבדרך כלל, כאשר מדובר בביצוע עבירות קטינים הקשורות לסחר בסמים, המשטרה צריכה להרכיב 'פירמידה' ולמפות את הנפשות הפועלות בפרשה. מהיכרותי את התחום כעו"ד פלילי לקטינים, בדרך כלל מעל הנערים האלו ישנם נערים בוגרים יותר או בגירים צעירים אחרים, ומעליהם סוחר סמים. לרוב, כאשר הקטינים נחקרים בפרשות אלה, הם מודים במעשים בעצת עורך דין פלילי לקטינים ומפלילים את מי שנמצאים מעליהם בפירמידה.

חשוב להבין שהקטינים שנעצרים בפרשות סחר בסמים, כמו זו, הם לרוב בני נוער נורמטיביים שנמצאים בתחתית הפירמידה ומודים במעשים. הדבר מוביל להפללת מעורבים אחרים, שהם פחות נורמטיביים ו'מועדים לפורענות', חלקם אף מוכרים למשטרה.

מגמת ההחמרה של מערכת המשפט

אמנם במקרים רבים כשמדובר בעבירות נוער, עם ייצוג קטינים הולם ע"י עו"ד פלילי לקטינים ובשיתוף שירות המבחן, שיקול השיקום גובר על שיקול ההרתעה ולכן לא מוגשים כתבי אישום. במקרה של סחר בסמים, המגמה היא דווקא הפוכה – להחמיר את הענישה במטרה להרתיע – גם אם הנסיבות הן סחר חברתי כפי שסביר שהתרחש בדוגמא שלנו וגם אם הנסיבות הן קניית סמים ו/או גידולם באופן עצמאי (ולא משנה אם לשימוש עצמי בלבד). כל עוד מדובר בעבירת סחר, המגמה היא להגיש כתב אישום.

כיום בעידן האינטרנט, הסמים הפכו לנגישים יחסית, במיוחד כשנערים רבים באמצע שנות העשרה לחייהם הם בעלי הבנה טכנולוגית גבוהה. נערים אלו חשופים לתכנים רבים ביום ועלולים להזמין באמצעות האינטרנט סמים מחו"ל, כדי לא להיות קשורים לסוחרי הסמים בארץ. אלו מגדלים את הסמים בעצמם במטרה לבצע שימוש עצמי ולכאורה בתמימות. עם זאת, החוק בישראל לא מבדיל בין ייבוא לצורך שימוש עצמי לבין גידול לשימוש עצמי. לכן, גם אם מדובר בייבוא כמה גרמים של סם באינטרנט או גידול כמה שתילים, מדובר בעבירת ייבוא סמים – והיא אפילו חמורה יותר מעבירת סחר.

בכל מקרה, בין אם קטינים המעורבים בעבירות סמים נתונים לדמויות שמעליהם בפירמידה ובין אם הם מזמינים או מגדלים סמים לבד, בית המשפט רואה זאת בחומרה. אמנם במקרה של סחר חברתי הענישה מקלה יותר, אבל עדיין מוגשים כתבי אישום שמשפיעים לרעה על עתיד הנערים.

הקטינים משתפים פעולה, למה להגיש כתב אישום?

חשוב לציין פן אחר של פרשות אלה. הקטינים שבדרך כלל מודים בחקירתם בביצוע העבירות ומסגירים מעורבים אחרים, לא מקבלים הגנה מספקת מהמשטרה, וכך הם נתונים בין הפטיש לסדן: מצד אחד מתנכלים להם מכיוון שהם 'הלשינו' על מעורבים אחרים, ומצד שני חבריהם הנורמטיביים מבית הספר מכנים אותם 'סוחרי סמים'. הדבר מוביל בחלק גדול מהמקרים, מניסיוני כעורך דין פלילי המלווה את הקטינים, למעבר בית ספר.

גם אם ההליך המשפטי מסתיים בצורה טובה ללא הרשעה ולאחר קבלת חוות דעת משירות המבחן, קשה מאוד לנערים לחזור למסלול. על אחת כמה וכמה קשה להם כאשר מוגש כנגדם כתב אישום. ההשלכות של כתב אישום כנגד קטין הוא שנה עד שנה וחצי של הליכים משפטיים מורכבים, השפעה ארוכת טווח במובן החברתי וכמובן השפעה על העתיד הצבאי.

הייתי מציע למקבלי ההחלטות לחשוב על כך – קטין שמעד באופן חד פעמי עלול להיות נאשם, למרות שיתוף הפעולה המלא עם המשטרה. זה המקום לקרוא למקבלי ההחלטות שלא להחמיר ולהגיש כתב אישום כנגד קטינים אלו, שמוכיחים שהם לא נמצאים במעגל הסמים יותר.