לא אחת, קטינים מעורבים בעבירות גניבה, שיכולות להיות מעידה חד פעמית או התנהלות עקבית. כך לדוגמא, קטינים נמצאו אשמים בגניבת תיקים, מכשירי סמארטפון, גניבה מחנויות, רכבים ואף מבתים. באחד המקרים שפורסם לאחרונה באתר ynet, גנבו לפחות עשר תלמידות בגילאי 13-15 בגדים מחנויות בדיזנגוף סנטר בתל אביב – זאת כדי "להיות חלק מהחבר'ה המקובלים", לטענתן. מקרה זה הוא אחד מיני רבים שבהם קטינים מבצעים עבירות רכוש.

יחס המחוקק אל עבירות גניבה של קטינים משתנה ממקרה למקרה, בין היתר בשל גיל הקטין, מידת מעורבותו בעבירת הגניבה, אם מדובר במקרה יחיד או יותר וחומרת המעשה. כמו כן, בית המשפט נותן משקל רב למצבו האישי של הקטין, להבנת חומרת מעשיו ולהבעת חרטה על אודותיהם ונכונות להשתקם. עקב מורכבות הנושא, בכל מקרה של עבירות גניבה חשוב לקבל סיוע מקצועי מידיו של עורך דין פלילי לקטינים. אגב, במקרה גניבת הבגדים המתואר, לנערות שנתפסו לא נפתח תיק פלילי, בשל הבחירה לטפל בנושא בדרך חינוכית ולא הרתעתית.

יחס המחוקק אל עבירות גניבה קטינים

שלא כמו מקרים של עבירות גניבה רגילות, במקרה של קטינים מטרתו העיקרית של המחוקק הינה לנסות לטפל ולשקם את הקטין, למען החזרתו להתנהגות והתנהלות נורמטיביות. לשם כך נשלח הקטין לשירותי המבחן אשר בוחנים את המקרה ומחליטים אודות ההליך השיקומי המתאים עבורו, שיכול להיות במסגרת ביתו או במסגרת חיצונית. לכן, כבר בתחילת ההליך המשפטי ייצוג קטינים מקצועי והולם הנו קריטי לאורחות חייהם של הקטין ובני משפחתו.

מעצר בגין עבירות גניבה של קטין

קטין שנמצא חשוד בעבירות גניבה חמורות עלול למצוא את עצמו במעצר, שאורכו משתנה בהתאם לגילו של הקטין. לאחר המעצר יובא הקטין בפני שופט שיוכל להחליט אם לשחררו או להאריך את מעצרו. יש לציין כי באמצעות ייצוג קטינים נאות ניתן לערער על החלטת מעצר קטינים בפני בית משפט מחוזי.

העמדה לדין בגין עבירות גניבה קטינים

לאחר חקירה משטרית ובטרם חלפה שנה מיום הגניבה יובא הקטין בפני בית משפט, בו יוחלט על תנאי החזקתו במהלך המשפט בין אם במעצר, מעון נעול, מעון או תחת השגחתו של קצין מבחן. בסמכותו של קצין המבחן להמליץ אם להעמיד את הקטין לדין, וזאת תוך בהגשת תסקיר על אודות הקטין לבית המשפט. יש לציין כי גם אם קטין הורשע עדיין יכול בית המשפט לבחור בין אי הרשעתו, שליחתו לטיפול ושיקום או ענישתו.

חשיבות ייצוג משפטי הולם

חשוב להבין כי כל קטין שגילו מעל 12 נתון לאחריות פלילית וניתן להעמידו לדין. לכן, בהליכים פליליים אלו יש לקבל ייצוג הולם מטעם עורך דין פלילי לקטינים. עורך הדין ילווה את ההליך לכל אורכו, ינסה למזער את נזקיו ואף יפעל למחיקת רישום פלילי של הקטין.