בכל שנה ובמיוחד בחודשי הקיץ, מבוצעות לא מעט עבירות קטינים, חלק מהן עלולות להוביל לתיקים פליליים של הקטינים החשודים בעבירות. במקרים של קטינים הנאשמים בפלילים, השיקול הראשון והחשוב ביותר שעומד בפני מערכת המשפט הנו שיקומם על ידי הענקת סיוע וכלים להשתלבות מחדש בחברה.

לכן, במקרים רבים של עבירות קטינים, על ידי הצגת מערכת שיקולים רלוונטית ומשכנעת, בית המשפט בהחלט יכול להסכים לסגירת התיק הפלילי. ואולם, ברור שהשגת היעד דורשת ייצוג קטינים איכותי ונאות, על ידי עורך דין פלילי לקטינים בעל ניסיון בסיטואציות מעין אלה.

שיקולים עיקריים לסגירת תיק פלילי כנגד קטין

בפני בית המשפט עומדים מספר שיקולים עיקריים שיכולים להניעו לסגירת תיק פלילי כנגד קטין. שיקולים אלו כוללים בין היתר:

  • חוסר בראיות – החלטה זו נשענת רבות על גרסת הקטין בחקירת המשטרה, ומתקבלת כאשר אין די ראיות כדי לבסס כתב אישום. כלומר, מצב זה מצדיק את סגירת התיק הפלילי של הקטין.
  • אישיות הקטין – מדובר במקרים של מעידה חד פעמית, ובקטין בעל אישיות חיובית המשתלבת בחברה ובמסגרת חינוך באופן תקין.
  • סביבת הקטין – כלומר, קטין החי בסביבה נאותה, ויש לו השגחה נאותה שהוא מקבל את מרותה.
  • השפעה שלילית של ההליך על הקטין – כגון מצב נפשי קשה, דיכאון, הסתגרות, קשיי שינה או ירידה בלימודים.
  • חומרת העבירה – ככל שחומרת העבירה יותר נמוכה כך גדל הסיכוי לסגירת התיק, בייחוד אם מדובר בעבירה ראשונה שהייתה מעידה חד פעמית, והקטין הביע חרטה כנה על מעשיו.
  • גילו של הקטין – גיל צעיר של קטין יכול בהחלט להטות את הכף לסגירת תיקו הפלילי. יש לציין כי בעזרת ייצוג קטינים הולם, לעתים קרובות יכול בית המשפט להורות על סגירת תיקים של קטינים צעירים שמיוחסות להם עבירות חמורות.
  • המלצות תסקיר מבחן – מוגשות על ידי קצין המבחן של הקטין, ועל פי פרטי המקרה ונסיבותיו ממליצות על סגירת התיק.

כל מקרה לגופו

חשוב להבין כי מערך שיקולי הסגירה של תיק פלילי לקטין נבחן על ידי בית המשפט לנוער בכל מקרה ומקרה. זאת, לאחר בחינת כל הנסיבות והשיקולים השונים. לא אחת, עורך דין פלילי לקטינים מקצועי ומנוסה יכול להטותם לטובת הקטין, וכתוצאה מכך להביא לסגירתו של התיק.