שגיא זני - כלא 10

מהפכה בצה"ל – כלא 'נווה צדק' השיקומי חדש יחליף את כלא 6 וכלא 4

לאחרונה פורסם בתקשורת כי כלא 6 וכלא 4 המיתולוגיים, אשר קיימים עוד מתקופת המנדט הבריטי, יוחלפו בבית סוהר צבאי חדש, בית כלא 10 בשם 'נווה צדק' – אשר יהיה ליד בסיס בית ליד, שיהיה ממוקד בצד השיקומי ובסיפוק מעטפת של תמיכה, ת"ש, שיקום, גמילה מסמים, מערך סוציאלי דומה לשירותי המבחן האזרחיים וכן הלאה. קיים פער משמעותי בין הטיפול והאכיפה המתוכננים בבית הסוהר החדש, בהשוואה לבתי הסוהר הישנים. למעשה, יש כאן שינוי גישה של כל המערכת בצה"ל בהתאם לשינוי הגישה בהלך הרוח הציבורי.

דוגמה טובה לכך הוא נושא הסמים בצה"ל. אם בעבר ידעו רק כיצד להעניש את החיילים אשר נתפסו עם כמויות סם קטנות לשימוש עצמי ו/או השתמשו בסמים קלים במהלך השירות, ולא הייתה דרך להגיע אל אותם חיילים, למצוא מה גורם להם להשתמש בסמים ולסייע להם בשיקום, הרי שבבית הכלא החדש יהיה ניסיון לתמוך בחזרתם לשגרה של החיילים והחזרתם לתלם באמצעות תמיכה וטיפול. מדובר במהפכה של ממש בגישה של צה"ל.

היות ומדינת ישראל מתקרבת ללגליזציה ויותר ויותר מפלגות מציגות מתווה ללגליזציה של קנאביס במצע שלהם, גם בצבא התחילו להבין שעונשים של מאסרים ממושכים לחיילים שצורכים קנאביס זה אינו פתרון. כעת הולך להיות מערך שיקומי גם בין כותלי בית הסוהר שזה שינוי מהותי – אך יותר חשוב מכך, צריך להשריש את השינוי גם בקרב היחידות ולהבין שחייל שטעה ומעד בעבירת סם אינו צריך להיות מוכתם לכל חייו.

מצה"ל כבר מסרו שהכלא החדש יכלול טיפול ושיקום של כלואים – ואף מש"קית ת"ש צמודה עבור כל פלוגה, שביכולתה להתאים את תנאי השירות וגם לפתור בעיות שיסייעו לכלואים להמשיך בשירות תקין לאחר שחרורם מ'נווה צדק'.

הסגירה של כלא 6 ו-4 היא אמירה חברתית. לאחר אין ספור סקנדלים וכתבות על חוסר היעילות של בתי הכלא הצבאיים במתכונת הענישה המוגזמת, סוף כל סוף קיימת תקווה כי בית הכלא החדש יתרכז בעניינים מהותיים ויעניק את התמיכה הדרושה עבור חיילים אשר שגו וביצעו עבירות, בצורה שתסייע להם להיות חיילים מן השורה ולהיכנס לחיים האזרחיים לאחר מכן בצורה יעילה.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג חיילים?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים