עו"ד שגיא זני - חלופות מאסר

מה ניתן ללמוד מהדו"ח של הצוות הבין-משרדי לבחינת חלופות לעונש מאסר

לאחרונה פורסם דו"ח 'דין וחשבון' – שהוא למעשה הדו"ח שהופק על ידי הצוות הבין-משרדי לבחינת חלופות המאסר. צוות זה הוקם על ידי הממשלה, על מנת לבדוק מה היעילות של עונשי המאסר והאם ניתן להשיג תוצאות טובות יותר על ידי חלופות מאסר. הצוות עצמו הוקם מתוך צורך כפול:

1. ועדת דורנר – שקבעה לא אחת, כי עונשי המאסר ומערכת בתי הסוהר במתכונת הנוכחית, לא פותרים את בעיית הריצידיביזם. יותר מדי אנשים שמרצים עונש מאסר ראשון – חוזרים לעונש מאסר שני. כלומר, ישנו כשל במערכת ובתפקידו של בית סוהר, אשר אמור לא רק לשמור על הציבור ולהרחיק אנשים מסוכנים מהחברה, אלא גם לשקם אותם ולדאוג שלא יבצעו עבירות נוספות בעקבותן הם יחזרו לבית הסוהר. ככל שזה לא מתבצע באחוזים טובים, אז צריך לצמצם מראש את הנכנסים לבתי הסוהר על ידי חלופות מאסר.

2. נושא נוסף הוא הצפיפות בבתי הסוהר. במדינת ישראל בתי הסוהר, לרוב, אינם עומדים בסטנדרט הנדרש מבחינת זכויות אסיר וזכויות אזרח. לכן, גם מטעמים הומניטריים ישנו צורך בצמצום של כמות האסירים, מה שיוביל להעלאת שטח המחייה המוקצה לאסיר וישפר את תנאיו.

כלומר יש שני רבדים לבעיה עם עונשי מאסר, הראשון הוא עניין מהותי, שעונש מסוג זה אינו מוביל לשיקומו של האסיר ולפעמים עושה בדיוק את ההיפך, והעניין הטכני שמדבר על תנאי מחייה נמוכים ואי עמידה בסטנדרט של זכויות האזרח. אלו הסיבות העיקריות בגלל נוצר הדו"ח והצוות הבין-משרדי, שמורכב מנציגי שירות בתי הסוהר, שירות המבחן, רשות לשיקום האסיר, הסנגוריה והפרקליטות. אז מה הן למעשה ההחלטות העיקריות שנבעו מהדו"ח?

מתן סמכויות יתר לשירות המבחן

נושא השיקום והטיפול צריך להיות בראש סדר העדיפויות. צריך להפסיק את המתח בין ההרתעה לבין השיקום והטיפול, בטח שמדובר באנשים צעירים בעלי סיכויי שיקום גבוהים, או אנשים אשר ביצעו עבירה ראשונה. שירות המבחן צריך לקבל יותר כלים כדי לשקם ולטפל. בתי המשפט במקרים רבים מעדיפים הרתעה על פני השיקום – ובדו"ח 'דין וחשבון' הבהירו חברי הצוות כי יש לתת דגש רב לנושא הטיפול עבור קבוצות שניתן לשקם אותם, עוד לפני מתן גזר הדין (כלומר, להשתמש בחלופות מאסר).

שיקום בסיום המאסר

בנושא שיקום האסירים בסיום המאסר נגעה גם ועדת דורנר, היות ויותר מדי אסירים חוזרים למאסר שני אחרי מאסר ראשון ויש להם קושי ממשי להשתלב בחברה. השיקום וההכנה ליציאה ממאסר וחזרה לקהילה הוא וולנטרי, מי שרוצה להשתתף בתוכנית השיקום של רשות שיקום האסיר, אז הוא מלווה בתקופת השליש. אך אסיר שמשרת מאסר מלא ולא משולב בתוכנית שיקומית כלשהי במהלך שהותו בבית הסוהר, חווה חזרה קשה מאוד לחברה. צריך לבחון האם ניתן להכריח גם אסירים שלא מקבלים קיצור מאסר, להשתלב במסגרת טיפולית, שיקומית או קהילתית כלשהי שתסייע להם בחזרה לחיים, ואולי אף להצמיד להם פיקוח על מנת לוודא שהתהליך נעשה בצורה הנכונה.

הוסטלים

הוועדה הציפה גם את נושא ההוסטלים, והבהירה כי רוב ההוסטלים במדינת ישראל הם בדרך כלל רק לענייני סמים, יש מעט מדי מהם והאוכלוסיות עבורם קיימים הוסטלים לא מגוונות מספיק. לפי הדו"ח, קיים צורך גדול בהוסטלים לנשים, ולעברייני נוער. כלומר הקמה של הוסטלים ייעודיים לטיפול במגוון אוכלוסיות ובעיות, ולא להתמקד רק בבעיות התמכרות (שזה המצב כיום).

להגביר שימוש בחלופת מעצר אלקטרונית כחלופת מאסר

ב- 2021 קיימות היכולות האלקטרוניות שמאפשרות פיקוח, וניתן להסתמך פחות על גורם אנושי – בין אם מדובר במעצר בית ובין אם מדובר במאסר. הנושא של ההרמטיות והפיקוח האלקטרוני יגבר ככל שהטכנולוגיה תתפתח, עם זאת, ישנה בעיה במענה אלקטרוני בלבד היות ושללא גורם אנושי מעורב, ככל הנראה לא יהיה גם הליך שיקומי או טיפולי.

משמורת בקהילה

משמורת בקהילה זה למעשה סוג של מאסר לא בבית סוהר, אלא בקהילה, שמורכב ממעצר בית ממושך, פיקוח באמצעות אמצעים אלקטרוניים, עבודה, שיחות וכו'. מדובר בגישה די מהפכנית, שמיועדת עבור אנשים שלא מתאימים לריצוי מאסר בעבודות שירות ושאינם מסוכנים לחברה, ניתן לסמוך עליהם בקהילה. על ידי העבודה והשיחות, למעשה מתבצע הליך של שיקום. משמורת בקהילה משמשת בתור חלופה למאסר בצורה יעילה – לאנשים ברמת מסוכנות נמוכה.

לסיכום

מסקנות הצוות כפי שמציג הדו"ח מראות כי יש צורך מהותי בחלופת מאסר, בעקבות העובדה שעונשי מאסר לא מובילים לפתרון קבוע או לשיקום של האסיר. להיפך, מאסרים לעתים הורסים את הסיכוי של אסירים לחזור לחיים נורמטיביים, והם לרוב מאמצים דפוסי פעולה עבריינים בבית הסוהר. אחוז החזרה לבתי הסוהר הוא גבוה מדי. בנוסף לזה ישנו כשל טכני וצפיפות מאוד גדולה בבתי הסוהר כיום. לכן גם הוועדה מצאה לנכון כי צריך לשים את אינטרס השיקום בראש ובראשונה, ולנסות לקדם את השימוש בחלופות מאסר. 

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים