מה עומד מאחורי מעצר מנהלי טלגראס?

בקול תרועה רמה התבשרנו אתמול על מעצרם של עשרות מנהלי טלגראס ובעלי תפקידים בכירים נוספים בחברה בחשד לעבירות של ניהול ומימון ארגון פשיעה וסחר בסמים. בשורות הבאות אציג את הפרשה מזווית אחרת, ואסביר מהן ההשלכות על אותם משתמשים באפליקציה בעקבות הפעולות האחרונות – אם בכלל.

השוטרים וחוקרי רשות המיסים עצרו עם שחר יותר מ-40 חשודים שניהלו ארגון לביצוע עסקאות סמים, הנקרא "טלגראס". על אותה פלטפורמה כבר כתבתי לפני שנה והצגתי כיצד הסוחרים והלקוחות באפליקציה חומקים ממשטרת ישראל, אך לא לעולם חוסן. 

המעצרים כללו בעיקר את הדרג הבכיר והמוביל של הארגון, כולל מעצרים בינלאומיים באוקראינה. השאלה היא, איך תפסו ונעצרו אותם סוחרים ומנהלים, שכן הפעילות באפליקציה היא אנונימית וחסויה, ובעיקר מוצפנת. הרי זה ידוע שכל משתמש הרוצה להתחבר לאפליקציה, צריך לעבור שלבי אימות קפדניים ומעמיקים, כולל אימות בפייסבוק ובתעודת הזהות – הכל כדי לוודא שלא מדובר בסוכנים סמויים. יתרונה הגדול של אפליקציית טלגראס הוא שהתכנים והמסרים שעוברים בה, נמחקים לאחר זמן קצר, כך שעל פני השטח, לא נשאר זכר לאותן תכתובות מפלילות.

מריחואנה

לאחר הזיהוי והאימות, מתבצעת העסקה, ולאחריה כל התוכן נמחק – ממספרי טלפונים ועד תוכן כתוב ותמונות. כאמור, התוכן נמחק מעל פני השטח, אך למשטרה מעבדה משוכללת, מתקדמת וטכנולוגית במיוחד, המצוידת בכלים לשחזור אותם איכוני סלולרים ותכנים, אשר ממוקמת בעיר יבנה.

סוכנים סמויים זה Old Fashion

מכך אפשר להבין, שניתן בעזרת אמצעים מתקדמים לשחזר את התוכן, אך פעילות זו יקרה ואורכת זמן רב, כך שהמשטרה לא תבזבז את זמנה על כל סוחר ולקוח קטנים וזעירים. המשטרה לא התעלמה מהתופעה של מכירת ורכישת סמים דרך הטלגראס. זו, בשילוב אותה מעבדה ויחידת הסייבר, חקרה לאורך זמן רב את הפעילות, וכאשר התופעה הגיעה למימדים כלל ארציים, היא החלה בחקירה ובבדיקה מעמיקה של אותה אפליקציה.

מבצע שחזור התכנים ארך חודשים רבים, והוא כלל ניתוח מסרים של סוחרי ביניים, לקוחות ושאר משתמשים תוך פיצוח הצפנות. מיליוני השקלים שהועברו והתפוצה הרחבה שבה האפליקציה פועלת, לא הביאה את המשטרה לחקור את כל המכשירים של כל המשתמשים, כיוון שדבר כזה היה סותם את המעבדה ומעקב את הביצוע.

הדרך הקלה ביותר היא כמובן לשתול סוכנים סמויים בתוך האפליקציה, ובכך להפליל בקלות את הסוחר. כאשר קובעים פגישה למימוש העסקה, בהרבה יותר קל לזהות את הסוחר בצורה חיצונית, מאשר כינוי מומצא בטלגראס. הזיהוי הויזואלי כולל לבוש, הליכה וצבע, ובכך יותר קל להגיע לזהויות ולאנשים החשודים. האידיאל של המשטרה הוא תפיסת עסקה בשטח, בגן ציבורי למשל, ולא לרקום עסקאות באפליקציה, כאשר תוך כדי ביצוע העסקה ניתן לתפוס את הסוחר ולהגיע לראש הפירמידה. אף על פי כן, דרך זו לא הייתה אפקטיבית במקרה של הטלגראס, ותעיד על כך הפופולאריות שלה בכל רחבי המדינה, שלא מנעה מסוחרים וקונים רבים להמשיך לבצע עסקאות אנונימיות של סמים. 

המעצרים הגדולים שהתבצעו, היו תוצאה עיקרית של ניתוחי מעבדה ופיצוח הצפנות של מחלקת הסייבר, ובכך הגיעו לחשודים ולזהויות של האנשים.

כיצד המעצרים ישפיעו על המשתמשים?

אנשים בלי עבר פלילי או צעירים שמוזמנים לחקירה במשטרה, יכולים להגיד שהם קנו מגורם אנונימי את הסם, וגם אם הם יתנו את הכינוי של הסוחר, זה לא יועיל בדבר, שכן אין להם את הפרטים האמיתיים של הסוחר. הבעיה הגדולה באמת היא, שצעירים קונים סמים בקרדיט, בהלוואות, כי אין להם כסף. הסוחרים הגדולים מפתים את הצעירים הללו להפוך להיות סוחרים קטנים, תוך שהם מעניקים להם סמים ללא עלות, ומצמידים להם טלפון שממנו יתבצעו העסקאות. השיטה של הסוחרים הגדולים הופכת בין רגע את המשתמש/צרכן לסוחר קטן, ובכך הארגון גדל, שולח זרועות לעוד מקומות ולעוד אנשים, בעוד שהפיתוי של הצעירים הוא עצום – הן מבחינת הכסף, והן מבחינת כמות הסמים.

מהן ההשלכות הפליליות והאם באמת כולם מעורבים בפרשה?

בדרך כלל, על עבירה של סחר בסמים, העונש נע בין עבודות שירות למאסר בפועל. כיום, רף הענישה המינימאלי על כמה עסקאות בודדות (3-4 עסקאות) הכוללות גרמים בודדים של סם, הוא עבודות שירות, וזה בתנאי שלחשוד אין עבר פלילי. המשטרה יודעת לזהות סוחרים קטנים וסוחרים גדולים, אך היא תופסת את שניהם על עסקאות קטנות – סדר גודל של 2 עד 3 עסקאות בבת אחת.

יש גם הבדל בין סוגי הסם. כיום, עם הבאזז הגדול של לגליזצית הקנאביס, העונש מן הסתם מופחת. ככל שמדברים על לגליזציה, הענישה תהיה מופחתת יותר, גם כאשר מדובר על סוחרים בינוניים או גדולים.

הכינוי סוחר סמים לא מתיישב עם אותם צעירים שבלחיצת כפתור נכנסו לטלגראס. הם לא גדלו בסביבה של פושעים, אלא הם אנשים נורמטיביים שפיתו אותם בצ'אט, ולכן להכניס למאסר או מעצר את אותם צעירים זו פשוט טעות קריטית. להיות סוחר סמים זה מקצוע, עם רכבי היוקרה והפשע, אך כאן לא מדובר באותם טיפוסים. בעקבות הצפיפות בבתי הסוהר, והמספר המועט של העסקאות והכמויות, נדרשת ענישה מקלה יחסית, שמסתכמת בעבודות שירות בלבד, ולא מאסר בפועל. חשוב לזכור כל העת, כי ישנם צעירים ללא עבר פלילי, שלא סחרו בסמים קשים.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא: