בניגוד לחקירה של אדם בגיר, בו המשטרה מחליטה לחקור אדם או לעצור אותו ללא ידיעת מי מבין קרוביו, כאשר על הפרק עבירות קטינים, להורים מעורבות גדולה בחקירה המשטרתית. בחוק קיימת חובת יידוע של ההורים על קיומה של החקירה, מלבד מספר מצבים אותם מפרט החוק. למשל: אם הקטין ביקש לא למסור הודעה להוריו, אם הזמנת ההורים צפויה לגרום לעיכוב בחקירה, אם קיים חשש ממשי לפגיעה בשלומו הגופני או הנפשי של הקטין, ועוד.

בכל מקרה, הודעה על חקירת קטין תימסר להוריו לאחר 8 שעות או 6 שעות, אם לא נמסר לקרוב אחר של הקטין על החקירה, או אם המצב שלא מאפשר יידוע של ההורים, כבר לא מתקיים. בכל מקרה, במצב ה'נורמלי', בו חשוד בביצוע עבירות קטינים מובא לחקירה, הוריו מקבלים הודעה על כך, ונוכחותם בחקירה מתאפשרת.

עו"ד פלילי לקטיניםעורך דין פלילי העוסק בתיקי קטינים יוכל לספר לכם כי קטין שלא נעצר, אך חשוד בביצוע עבירה כלשהי, זכאי כי אחד מהוריו או אפילו קרוב אחר יהיה נוכח בחקירה. כמו כן, הוא רשאי להתייעץ עם ההורה או הקרוב, בנוסף לזכותו להתייעץ עם עורך דין פלילי לקטינים.

מלבד ההתייעצות הראשונית בהורה, כמובן שההורה יכול להיות נוכח בחקירה – וברוב המקרים ניתן לעכב את החקירה עד שההורה מגיע. עם זאת, לעתים החקירה תתחיל ללא נוכחותו של ההורה. לדוגמא, אם הוא לא מגיע בתוך פרק זמן סביר, אם לא ניתן לאתר את אחד ההורים או קרוב אחר של הקטין ואם העיכוב בחקירה עלול להביא לשיבוש הליכי חקירה או לפגיעה בשלומו של הקטין. חשוב שתדעו – אם אכן מתקבלת החלטה לחקור את הקטין מבלי להזמין את אחד מהוריו, יש צורך לנמק זאת ולתעד את הנושא בכתב.

במהלך החקירה

להורה שנוכח בחקירת בנו הקטין, אסור ליטול כל חלק בה, כל עוד היא מתנהלת. ההורה לא ייצא מהחדר, כל עוד הוא לא קיבל רשות מהחוקר. כמובן, שלחוקר אפשרות להרחיק את ההורה מחדר החקירה, במקרים שבהם הוא מתערב או מפריע לחקירה, או אם הוא מאיים על בנו בכל צורה שהיא.

בכתבה שפורסמה לפני כשלוש שנים באתר nrg, מפורטות שיטות פסולות של המשטרה לחקור קטינים – מדובר בשיטות שהקפדה עליהן יחד עם עו"ד פלילי לקטינים עשויה בהחלט לשפר את מצב הקטינים ולהוביל לתוצאות אחרות של ההליך הפלילי. כך למשל, בכתבה נכתב כי המשטרה נוהגת לא פעם להפר את חובת הנוכחות של ההורים בחקירה, וכך כאשר הנער מול השוטר לבדו, לשוטר יש הרבה יותר כוח להוציא הודיה מהקטין, גם בדברים שהוא לא ביצע.

כדי לא 'ליפול בפח' ולהבטיח את עתיד הקטינים, ההמלצה החד משמעית היא להתייעץ עם עו"ד פלילי העוסק בתיקי קטינים עוד לפני תחילת החקירה. ליווי צמוד של עורך הדין יסייע מאוד לקטין וגם להורים בהליך הפלילי ובמקרים רבים גם מסייע לשפר את תוצאותיו.