עו"ד פלילי שגיא זני - עבירת איומים

סיפור מקרה: ביטול כתב אישום בגין עבירת איומים – עבור אדם שהתפרע בשטח ציבורי ודובב על ידי שוטר

לאחרונה ייצגתי לקוח, איש משפחה בן כ-50 ואבא לילדים, אשר הגיעו מחברת חשמל כמה פעמים לבדוק את חיבורי החשמל בביתו, בחשד לחיבורים פיראטיים. לאחר מספר ביקורים, נציגי חברת החשמל נכנסו בעורמה דרך שטחו של השכן לשטח הפרטי של הלקוח וניתקו לו את החשמל, בזמן שלא היה בביתו.

הלקוח היה נסער מאוד והגיע למחרת בשעת בוקר מוקדמת אל מול משרדי חברת החשמל, כשהוא ללא מסיכה בתקופת הקורונה, בעודו מקלל וצועק. הוא חבט ברכבו הפרטי בכעס (אין נזק לרכוש היות ומדובר ברכב הפרטי שלו), קילל וצרח לעבר הבניין.

הגיע שוטר למקום, ובמקום להפעיל הגיון בריא, לנסות לפתור את הבעיה ולהבין את התסכול הרב של הנאשם, הוא בחר בפסיביות והקליט במצלמת גוף את הנאשם מקלל, מתפרע ומגדף במקום ציבורי, ואף שאל שאלות שדובבו אותו לכדי ביצוע עבירה. בעקבות המקרה, הוגש נגד הלקוח שלי כתב אישום בגין איומים, עבירה שמיועדת נגד מי שמאיים על גופו של אדם, שמו הטוב, חירותו או פרנסתו.

מה הבעיה עם כך? ראשית, מבחינת היסוד הנפשי של הכוונה, כאשר ניתן לראות בבירור גם בהקלטה, שאין בכוונתו של הנאשם לפגוע בשום אדם ואין אדם שהיווה מטרה ספציפית לקללות ולכעס – היות והנאשם בעצמו אינו יודע מי ניתק את החשמל. כעסו היה מופנה כלפי חברת חשמל כגוף, כתאגיד, ולא כלפי אדם מסוים. לא היה כל נפגע ספציפי.

שנית, השוטר, ניסה לדובב את הנאשם, ואמר לו "מה היה קורה אם היית בבית בזמן שנציגי חברת חשמל היו בדירה?", ואז הנאשם השיב "אם הייתי בבית הייתי חותך אותם". היות והנאשם לא היה בבית בזמן שנותק מהחשמל ודיבר בצורה היפותטית בלבד, מדובר בדיבוב של השוטר שניסה להחטיאו. הרי אין פה אדם ספציפי שנפגע או אוים ולכן אין עבירת איומים.

בנוסף, כפי שעולה מההקלטה של מצלמות הגוף שנשאו השוטרים, צוות נוסף של שוטרים שהגיע לזירה עשה שימוש בכוח בלתי סביר על מנת לרתק ולעצור את הנאשם, דבר אשר לא היה הכרחי כלל, במיוחד בהתחשב בנסיבות האירוע.

בסופו של יום, פנייה שלי כסנגורו של הנאשם ביחד עם ראש התביעות הרלוונטי, הובילה לסגירת התיק של עבירת איומים והחלפת אישום לעבירה של התנהגות פרועה במקום ציבורי, עם עונש מינורי בלבד. חשוב להדגיש כי נגד הנאשם עמד תלוי מאסר על תנאי בר הפעלה של מספר חודשים, בגין עבירת איומים שביצע שנתיים לפני כן.

במקרה המדובר הייתה מוטיבציית יתר של יחידות התביעה להגיש כתב אישום, למרות שהיה ברור כי היסוד הראייתי רעוע, הן מבחינת היסוד העובדתי והן מבחינת היסוד הנפשי בו היה שרוע הנאשם בעקבות ניתוק החשמל בביתו בעורמה. מה שעמד מול עיניהם של יחידות התביעה היה הפעלת המאסר על תנאי של הלקוח שלי והתהליך כולו נעשה באופן שרירותי.

חשוב לזכור שייצוג על ידי עורך דין מנוסה בתחום הפלילים יכול לשנות את גורלו של אדם מקצה אל קצה. אם אתם זקוקים לסיוע, צרו קשר עוד היום להתייעצות עם עו"ד פלילי שגיא זני, אשר ייצג בהצלחה עשרות לקוחות אשר הואשמו בעבירת איומים.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים