עו"ד לייצוג קטינים: "יש צמצום שימוש במאסר לקטינים אך לא מהסיבות הנכונות"

סוגיית המעצרים והמאסרים בהליכים פליליים עבור קטינים, היא אחת הבעיות הקשות והמורכבות בכל הנוגע לשיקום הקטינים שביצעו עבירות, ומניעה של הידרדרות לחיי פשע. כיום ישנה מגמת ירידה משמעותית במספר הכלואים בכלא אופק לקטינים. מגמה זו נובעת בעיקר משלוש סיבות עיקריות:

1. יישום נכון של חוק הנוער לפיו מעצר או/ו מאסר הנם בבחינת מוצא אחרון ביחס לקטינים.
2. החלטת בג”צ לגבי נושא הצפיפות בבתי סוהר, שנתנה מענה ביחס לתנאי הכליאה. זו אחת הסיבות שבגללן בבית סוהר אופק מנסים לשמור על מיכסות נמוכות של אסירים קטינים.
3. השיקול העיקרי- מחקרים קרימינולוגים המוכיחים כי יכולת השיקום בשב”ס היא אינה אפקטיבית. 

alcoholism-treatment-

כלומר בכלא, במקום להשתקם, קטינים עוברים דווקא תהליך הפוך ומשרישים דפוסי פעולה עברייניים. כך הם לומדים עד יציאתם להיות פושעים גדולים מתוחכמים אשר משוייכים לארגוני פשע.

המסגרת המתאימה עבור קטינים שבצעו עבירות

המסגרות המתאימות לקטינים ביותר לקטינים בהליך פלילי, אלה המסגרות החוץ ביתיות. לצערנו, כתוצאה מההליך הפלילי, יש קושי להותיר את המסגרות תחת פיקוח הורים ובתי הספר.

עיקר הבעיה עם מסגרות חוץ ביתית נובעת כמובן ממחסור במקומות, וזאת עקב שיקולי תקציב, אך גם במספר המקומות המתמחים בשיקום בהתאם לבעיית הקטין. למשל, עבור נערים עם התמכרות לסמים, ישנו מענה כדוגמת “מלכישוע”, אך דווקא עבור נערים שמסגלים דפוסי פעולה וחשיבה עברייניים שלא על רקע שימוש בסמים, להם אין מסגרות הולמות, ולכן יש צורך בהקמת מוסדות נוספים המשמשים כחלופת מעצר ומאסר טיפולית, שלא מחייבים בעיית סמים קונקרטית.

את הירידה בשיעור יוצאי העדה האתיופית בבית סוהר אופק, ניתן לייחס בראש ובראשונה לצמצום תופעת שיטור היתר כלפי בני העדה, ועם זאת, עדיין אחוז הנפלטים מבני העדה ממערכת החינוך גבוה, מה שהופך אותם לנערים בסיכון בכל הנוגע למעורבות פלילית.

לסיכום:

צמצום השימוש בפתרון הדרקוני של בתי סוהר ביחס לקטינים הוא מבורך, אך מקורן בהחלטה שרירותית כתוצאה מהחלטת הבג”צ בעניין הצפיפות, אשר נועדה פשוט לצמצם את המספרים ולאו דווקא מתוך מתן מענה אמיתי למיגור עבריינות בקרב בני נוער, ופתיחת מוסדות טיפולים שיקומיים כנדרש.

במקרה של מעצר או תחילת הליך פלילי, מומלץ להתייעץ עם עו”ד פלילי לקטינים. עו”ד אשר מייצג קטינים, יכול לבחון את הראיות ונסיבות המקרה, ולהמליץ על חלופה נאותה למעצר או מאסר.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא: