בעידן הרשתות החברתיות של ימינו, עבירות מין שמבצעים קטינים ועבירות מין כלפי קטינים הפכו למכת מדינה. ניתן לומר כי הדור הנוכחי הוא דור המחובר יותר לרשתות אלה ("דור הפייסבוק") וכי ישנה מתירנות מסוימת באשר לנושאים מיניים. מגמות אלה מעצימות את עבירות המין של הקטינים. עולם המשפט, לעומת זאת, נמצא הרחק מאחור ושבוי בתפיסות מחייבות מבחינת היסוד הנפשי של מבצעי העבירה וגיל הקטינה איתה מקוימים היחסים. החוק למשל, דורש שגיל הקטינה יהיה בין גיל 14 ל-16. כאשר מדובר בקיום יחסים עם קטינה שגילה נמוך מ-14, המעשה נחשב אינוס – ולא משנה מה גילו של הקטין, ואם היחסים נעשו בהסכמה.

קיימות שתי בעיות בפער בין המשפט למציאות:

  1. האם מצפים שהקטין יברר בכל פעם שגיל הקטינה הוא מעל 14? בנוסף, יש לציין כי קיימים לא מעט מקרים שבהם הקטינות משקרות לגבי גילן, מתלבשות באופן מסוים ומאמצות מראה בוגר יותר.
  2. היסוד הנפשי של הקטין – בשל התופעות המתוארות כאן, הקטינים במקרים רבים כלל לא מבינים שהם מבצעים מעשים אסורים.

מניסיוני בתור עורך דין פלילי לקטינים, במקרה הטוב, הקטין נדרש לחקירה תחת אזהרה. במקרה הרע, ההליכים אף מגיעים לכתב אישום או להליך שיקום ארוך במסגרת שירות המבחן.

כל הצדדים עלולים להיפגע

במספר מקרים שבהם שימשתי עו"ד פלילי לקטינים לאחרונה, עלה נושא שהופך את העבירות לחמורות יותר – שיטת "חבר מביא חבר". במילים אחרות, מדובר בשמועה שמופצת ולפיה הקטינה נחשבת "קלה להשגה". לאחר שנער קטין מקיים איתה יחסי מין ראשונים, הוא מספר זאת לחבריו ואלו מקיימים איתה יחסי מין גם הם. במקרים מסוימים, המעשים אף מתועדים ומועלים לרשת לאחר מכן. במקרים אלו, על אף שהיוזמה הייתה מצד הנערה, הנערים הקטינים הם אלו שמתמודדים עם פרשת מין קבוצתי. כשהפרשה מגיעה לתקשורת, גם אם הקטינה לא מעוניינת בהליך פלילי, הדבר עלול להתגלגל ולפגוע בכל הצדדים.

במצב הקיים כיום, ישנו חוסר פרופורציה – פרק הזמן שלוקח בדרך כלל לסגור תיק פלילי כנגד קטין הוא כשנה, שבמהלכה ישנו קלון לנער, בשל הגדרתו כ"חשוד" כל אותה תקופה. מי שמושפעים יותר מכולם מקלון זה הם קטינים לקראת גיוס. הצבא למעשה עוצר את הליך הגיוס של אותם נערים ואלו מרגישים שהם נותרים מאחור בכל הנוגע לעתידם הצבאי, וכל זאת בשל מעידה חד פעמית. עו"ד פלילי מלווה את הקטין כבר בשלב הראשוני שבו הוא מדריך אותו בחקירה, מכין אותו לשיחה עם שירות המבחן (שיחה שבה מצופה ממנו להפגין פתיחות), שיתוף פעולה עם בית הספר במקרים של מעצר בתנאים מסוימים ושיתוף פעולה מול רשויות הצבא כדי לא לפגוע בעתידו הצבאי של הנער. לכן, קיימת חשיבות עליונה להסתייעות בשירותיו של עורך דין פלילי במקרים אלו.

שני פתרונות לשיפור המצב הקיים

  1. עדכון החוק – בתור עורך דין פלילי לקטינים שטיפל בסוגיות אלה בתיקים שונים, לדעתי יש לשנות את החוק בנושא יסוד ההסכמה שנדרש ויסוד המודעות הנפשית בנוגע לגיל הקטינה. בעיניי, יש להכניס סייג בחוק, לכך שאם היוזמה לקיום היחסים מגיעה מהקטינה, יינתן פטור מאחריות פלילית לקטין, גם במקרים שבהם הקטינה מתחת לגיל 14.
  2. פנייה לדרך החינוכית-שיקומית – כיום, כל חשד לעבירות מין של קטינים מכניס את הנער לתוך העולם הפלילי, כאשר בסופו של דבר, התיק מגיע לשירות המבחן ונבחרת אפשרות השיקום על פני הענישה. יש לפעול בהיבט החינוכי מלכתחילה, במקום לפתוח תיק פלילי נגד הקטין – יש להסביר לו מהן הנורמות הקיימות וההשלכות של ביצוע המעשים, כדי שהוא לא יבצע אותם שוב.