עו"ד פלילי שגיא זני: סיפור מקרה בנושא שיקום ושירות מבחן על עבירות סמים

כיום ישנו מחסור חריף ואי הכרה בחלופות למעצר לבוגרים וקטינים אשר נתפסו על עבירות סמים, וזקוקים לטיפול של שיקום וגמילה, במקומות אשר נותנים מענה ראוי ומהיר. סיפור המקרה הבא, הוא על בחור צעיר תל אביבי בן 27 ללא עבר פלילי, שהחל להתמכר למשככי כאבים, כתוצאה מתאונת דרכים שעבר לפני כשנה. כמו כן, כמו כל צעיר תל אביבי בליין, הוא ניסה את כל סוגי הסמים. לפני כשבוע, הצעיר היה תחת השפעת סמים ואלכוהול, והחל להשתולל בבית בו הוא גר עם אמו, שבר מספר פריטים בבית, איים על אמו ואף תקף אותה. לאחר שהגיע משטרה לזירת האירוע, הצעיר מצא את עצמו עצור לראשונה בחייו, לתקופה של כ-6 ימים על עבירות סמים.

המיוחד בתיק זה, זו העובדה שלא הייתה בנמצא שום חלופת מעצר בדמות של משפחה שניתן לשחרר את הבחור אליה. נראה שיש בעיה בנכונות בית המשפט לשחרר בני אדם למקום גמילה טיפולי. ככלל ,בית המשפט העליון קבע קריטריונים נוקשים לשחרור למוסדות גמילה בעת הליך המעצר.בפועל, במקרה שלנו, הצעיר לא עומד בקריטריונים וכן נקבע להותיר אותו במעצר עד לקבלת חוות דעת של שירות מבחן, ומשמעותו מעצר של כחודש ימים.

במקביל להחלטה, לאחר כמה חיפושים, המשפחה מצאה עבור הצעיר מקום פרטי בכפר סבא. בית משפט השלום החליט לשחרר את הצעיר תוך הגמשת התנאים והקריטריונים ובדגש על היותו חסר עבר פלילי. התביעות הגישו ערר, אך בית המשפט המחוזי בתל אביב, בקביעה של השופט נויטל, החליט גם הוא לשחרר את הצעיר, בדגש על כך שהמקום הטיפולי אותו מצאה המשפחה, הוא בעל ערך טיפולי, כשבבסיס בית משפט מכיר במקום זה, קודם כל כחלופת מעצר. כלומר ביחס לכתב האישום שהוגש בהיותו חסר עבר פלילי בית המשפט התרשם כי חברי הצוות במוסד מסוגלים לפקח על הצעיר ולהבטיח שלא ייצור קשר עם אימו,המתלוננת בתיק זה. 

מדובר בהחלטה תקדימית, שמפקיעה את הסמכות הבלעדית של שירות מבחן להתאים מוסדות גמילה, בדגש על המקרה הספציפי הזה, שמלבד האמא והאחות שנפגעו מהצעיר, אין משפחה נוספת שיכולה הייתה לשמש כחלופת מעצר.

חשוב להדגיש כי כל נושא של טיפול ושיקום בסמים ובאלכוהול מעבריינות ועבריינות של קטינים, נמצא כיום בבלעדיות של שירות מבחן שקורס תחת העומס. בתי המשפט צריכים להתחיל להכיר במקומות פרטיים, כמקומות ראויים, ולאפשר שיקום וטיפול גם במקומות כאלה. זו החשיבות של ההחלטה של בית המשפט המחוזי, שהכיר במקום גמילה פרטי, כעדיפות על אדם שימשיך להיות בבית סוהר עד ששירות המבחן יכנס לתמונה.

מאת: עורך דין פלילי שגיא זני

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא: