באתר mynet פורסם לאחרונה על מעצר של שלושה קטינים מראש העין החשודים שגנבו פרטים של כרטיס אשראי באמצעות האינטרנט, וביצעו באמצעותו הזמנה של מגשי פיצה. בעל פיצרייה בעיר, שממנו הוזמנו המגשים, חשד כי בשיחה שהתקבלה אצלו, בוצעה הזמנה שלא על ידי בעליו של כרטיס האשראי – זאת מכיוון שאת ההזמנה ביצע ילד, וילדים אחרים נשמעו מצחקקים ברקע.

בבירור של המשטרה התברר כי הכרטיס שייך לאזרח צרפתי וכי הוא לא הונפק בישראל. במשטרה התקבלה החלטה לשלוח שוטר המתחזה לשליח הפיצה, וזה פגש בשלושה נערים שהזדהו כמי שביצעו את ההזמנה. עקב כך, עצר אותם השוטר המחופש. הקטינים הסבירו שהם השיגו את פרטי הכרטיס באתר אינטרנט. לאחר שנחקרו במשטרה הם שוחררו למעצר בית וההליך הפלילי בעניינם נמשך.

העבירה אינה מקימה עילת מעצר

באופן כללי, ניתן לומר כי עבירות קטינים בתחום הרכוש הן עבירות פשוטות בדרך כלל, מניסיוני בתור עורך דין פלילי. עבירות אלה אינן כוללות תחכום: למשל שבירת מנעול וגניבה קטנה, אך לא מעבר לכך. האינטרנט משמש את בני הנוער לעבירות בתחום המין (למשל הצעות מגונות והטרדות), או בתחום עבירות סמים דרך המדיה. עבירות הונאה, כמו זו המתוארת כאן, פחות נפוצות בקרב בני הנוער.

במקרים כמו זה, עילת המעצר קיימת בקרב בגירים רק כאשר העבירה נעשית בהיקף גדול (כמות שימוש בלתי סבירה) ובתחכום מיוחד (פעולה שיטתית לצורך העבירה, כמו התקנת מצלמות מעקב, פריצה למאגרים ושימוש בהם וכו'). לכן, על אחת כמה וכמה עבירות מסוג זה לא מקימות עילת מעצר לקטינים. מעצר בית, כמו שמתואר בכתבה, הוא המקסימים שניתן לנקוט, על פי הפרקטיקה המשפטית וחוק הנוער. ברגע שהנערים נתפסו על ידי המשטרה על חם, ניתן להניח שהייתה הודאה מהירה במעשים ובטיפול על ידי שירות המבחן.

ברגע שמסתיים ההליך הפלילי, עלול/ים הנאשמ/ים להיות חשופ/ים לתביעה אזרחית מצד הקורבן בשל הנזק שנגרם לו, ולא רק בעבירות רכוש, אלא גם בעבירות אלימות למשל. עם זאת, ההליך הפלילי אינו הפלטפורמה לקבלת פיצויים בעבור נזקים. בכל מקרה, סביר מאוד להניח כי במקרה המדובר לא נגרם נזק כלכלי לקורבן העבירה – בדרך כלל בעסקאות בהיקפים גדולים, חברת האשראי עולה על כך ומתריעה בפני הלקוח שלה.

איך נראה מעצר הבית של קטינים?

כאשר קטין מושם במעצר בית, מוגש תסקיר של שירות המבחן אחת לחודש עד חודש וחצי. עם התקדמות ההליך, ההודאה ושיתוף הפעולה, ישנן הקלות. יש שופטים שמתירים מיד יציאה ללימודים, מכיוון שהישארות בבית עלולה רק לפגוע בנערים. כאשר הפרשה קשורה לבית הספר עצמו, ישנה בעיה להשיב את הקטין אל בית הספר כרגיל, זאת מכיוון שתלמידים אחרים עלולים להיות מעורבים בעבירות (כמו לדוגמא בעבירות סמים). לכן, במקרים אלו יורה בית המשפט לקטין לא לשוב לבית הספר, ואף לעתים מבוצעת העברה לבית ספר אחר.