ברוב עבירות המין שבהן מעורבים קטינים כיום, הקשר הראשוני בין הצדדים נוצר באמצעות הרשתות החברתיות ובאמצעים דיגיטליים כמו אפליקציות למיניהן.

כעורך דין לקטינים, במקרה האחרון שבו ייצגתי, נדהמתי לגלות שישנן רשתות חברתיות מתירניות מאוד – מדובר ברשתות שמאפשרות שליחת תמונה לצד השני לזמן קצוב בלבד. רשת חברתית כזו נחשבת לפלטפורמה נוחה יחסית לשליחת תמונות עירום, ומכאן אופי ההתכתבות הופך למיני.

כאשר קטין נקרא לחקירה, מושג שלא הכיר עד לאותו הרגע, חל בלבול גדול ובחלק מהמקרים, הפעולה הראשונה שמבוצעת היא מחיקת ההתכתבות עם הקטינה. לעתים הדבר נעשה מתוך בושה, אך הוא עלול, במקרים מסוימים, להוביל לכתב אישום בגין שיבוש הליכי חקירה. חשוב לדעת בנוסף, כי המשטרה מחזיקה בידיה טכנולוגיה שאינה מופעלת תמיד, לשחזור התכנים.

למה חשוב להיוועץ עם עו"ד פלילי לקטינים? חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין פלילי בנושאים אלו בשלב מוקדם מאוד. נערים שאינם עוברים שיחה עם עו"ד פלילי לקטינים, אינם מודעים לכך שבמקרים מסוימים ההתכתבויות הן לטובתם ולאו דווקא לרעתם. באמצעות אותן התכתבויות, ניתן לראות מי יזם את היחסים, ובלא מעט מקרים מתגלה כי הקטינה היא זו שיזמה אותם.

בכל מקרה, לפני שמוחקים את ההתכתבות, ההמלצה החד משמעית היא להיוועץ עם עו"ד פלילי שידגיש שהמחיקה היא עבירה פלילית בפני עצמה. לאחר בחינת התכתובות, תיבדק האפשרות לבסס קו הגנה על בסיסן. זכרו – לעתים, כל התכתובות האלקטרוניות מסירות את העננה בשאלת גיל הקטינה, בשאלת היוזם ובשאלת יסוד ההסכמה לביצוע המעשים.

סמכו על עצמכם ואל תמחקו את התכתובות

למשטרת ישראל ישנה כאמור טכנולוגיה מתקדמת שמאפשרת שחזור של התכתבויות שכאלה, אך השימוש בה נעשה רק בתיקים שבהם עבירות מין חמורות, ולא בתיקים "נפוצים" יותר. השיקול של המשטרה הוא כספי, ועד שהטכנולוגיה הזו תהפוך לזולה יותר, במקרה של מחיקת התכתובות, יהיה קושי להוכיח את טענות הקטין.

זכרו כי לא מעט תיקים שנשמעים אכזריים ומלאים ביצרים, הם למעשה תיקים שנפתחו בשל תמימות של נערים שלא מכירים את החוק, ובסופו של דבר מתברר כי התיק אינו חמור כפי שחושבים.