כאשר קטין עומד לפני חקירה פלילית, אף פעם לא מדובר בדבר נעים, לא עבור הקטין, ובטח שלא עבור הוריו המודאגים וסביבתו. הדבר הראשון שאתם צריכים לדעת, אם ילדכם נעצר ונלקח לחקירה, הוא כי לילדכם החשוד קיימת הזכות להיוועץ עם עורך דין לנוער באופן פרטי וזאת לפני החקירה.

נקודה חשובה נוספת, שלא מעט מהאנשים אינם מודעים לה, היא שקיים איסור לחקור קטין בשעות הלילה, וזאת לפי סעיף 9(י) לחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול). על פי החוק, אם הקטין הנו מתחת לגיל 14, אין לחקור אותו בין השעות 20:00 ל-7:00. לעומת זאת, אם הקטין מעל גיל 14, אין לחקור אותו בין 22:00 ל-7:00.

ומתי מותר לחרוג משעות החקירה שבחוק?

חקירת קטינים בלילה (תמונה: Phiseksit)
חקירת קטינים בלילה (תמונה: Phiseksit)

בייעוץ עם עורך דין פלילי לקטינים המנוסה בטיפול בסוגיות עבירות קטינים, יינתן לכם הסבר מקיף באשר לזכויותיו של ילדכם ולזכויותיכם כהוריו. עם זאת, עליכם לדעת כי במקרים מסוימים, יהיה ניתן לפעול בניגוד לכתוב בחוק ולחקור קטין חשוד, גם בשעות שאינן מיועדות לחקירה. למשל:

  • אם מעצר הקטין שהביא לחקירתו, בוצע בסמיכות זמנים לביצוע העבירה.
  • אם ההורה והקטין נתנו את אישורם לבצע החקירה בשעות הלילה, ובתנאי שהחקירה לא תיערך אחרי 00:00 (חצות הלילה).
  • אם העבירה שבה חשוד הקטין היא עבירת פשע (שהעונש בגינה הנו 3 שנות מאסר ויותר) או עוון (מאסר 3 חודשים עד 3 שנים), ודחייה של החקירה עלולה להביא לשיבוש הליכי חקירה או מעצר חשודים נוספים, לפגיעה בשלום הקטין, לסיכול מניעת עבירות אחרות וכדומה.

איסור חקירת קטין בלילה, היא רק אחת מיני נקודות רבות עליהן יש להקפיד בחקירת קטין החשוד בעבירה פלילית. אם אתם מעוניינים להבטיח כי זכויותיו של ילדכם נשמרות, פנו אל עורך דין לנוער המנוסה בליווי קטינים ובני משפחותיהם בחקירה.