התיישנות עבירות קטינים חלה כעבור שנה ממועד ביצוע העבירה. מדובר בתופעה נפוצה לצערנו במדינת ישראל אבל גם אם עבירת הקטין בוצעה בגיל 18, כלומר בסוף תקופתו אשר מוגדרת 'קטין', עדיין יחול עליה חוק התיישנות בן שנה אחת בלבד.

בנוסף, מוטב לציין, כי לחוק ההתיישנות בן השנה יש גם מקרים יוצאי דופן, שאותם היועץ המשפטי לממשלה קובע, זאת בהתאם לחומרה המקרה שבגינו נעצר הקטין.

תקופת ההתיישנות נפתחת מהרגע בו התקבל פסק הדין כשהיא משתנה בהתאם למקרה, וגם בהתאם לעונש שספג הקטין. יחד עם זאת, אם בוצע ערעור והוא הקל על העונש – תקופת ההתיישנות תיחשב מהרגע בו נקבע גזר הדין הראשון.

מדוע רק שנה? עורך דין פלילי - שגיא זני

הנקודה הקריטית בתשובה לשאלה זו היא הרצון למנוע את הפרעת התפתחותו של הקטין הנאשם. כלומר, הרצון לראותו גדל ומשתלב בצורה נורמטיבית בחברה המקומית גדול מהרצון לראותו סובל משגיאה שעשה עקב חוסר מחשבה ואף חוסר ריכוז. הליכים משפטיים אשר פתוחים למשך תקופה ויש עליהם דיונים בבתי המשפט, משפיעים באופן שלילי על תפקודו של קטין. בעקבות כך, החוק מורה על הרשויות השונות להגיש כתבי אישום נגד קטינים באופן מזורז, ולכל המאוחר עד שנה ממועד ביצוע העבירה.

אם חל עיכוב של מעל לשנה בהגשת כתב האישום, אך ורק פנייה של התביעה ליועץ המשפטי לממשלה יכולה לאפשר את המשך הטיפול בהליך משפטי כגון זה. מדובר בכמה שיקולים בסיסיים כגון: גיל הקטין, ראיות מוצקות, עברו של הקטין, עבירות חמורות שנעשו, חוות דעת של קצין המבחן לנוער ועוד.

זכויות הקטין

לאור העובדה כי לא תמיד הקטין או הוריו חושבים על להסתייע בעורך דין פלילי התוצאות הן הרסניות. מספר לא מבוטל של שוטרים לא באמת מקפידים על שמירת הזכויות של הקטין ולכן בהרבה מאד מקרים התחושה היא קשה מנשוא. אם זומנתם לחקירה, או ילדכם, הדבר הנכון ביותר לעשות הוא ליצור קשר עם עו"ד פלילי לקטינים כמה שיותר מוקדם מגע העבירה או האירוע. בעזרת איש מקצוע מנוסה תוכלו להיות בטוחים שהזכויות הקבועות שלו בחוק יישמרו.