עורך דין פלילי שגיא זני ייצג במהלך החודשים האחרונים נאשם בגיר אזרח ישראל, הנעדר עבר פלילי. הנאשם העסיק והסיע שוהה בלתי חוקי, נתין טורקי. באחת הפעמים הוא הסיע את הנתין הזר מתחומי ישראל לעבודה בשטחים, וכאשר זה ניסה לחזור לתחומי הארץ, הוא לא הצליח לעבור את המחסום ועוכב.

לאור המצב, הוא יצר קשר עם הנאשם שהיה מעסיקו. זה נכנס לגבולות השטחים, הכניס את הנתין הזר לתא המטען וניסה לעבור את המחסום. הפעולה לא צלחה והנאשם נתפס על ידי כוחות הביטחון.

כתוצאה מהמקרה עלתה שאלה עקרונית – האם הענישה צריכה להיעשות על פי חוק הכניסה לישראל, שתכליתו למנוע הסעה, העסקה ולינה של שוהים בלתי חוקיים פלסטינים (שגם אם נכנסים למטרות עבודה, עלול להיות טמון בהם סיכון ביטחוני).

"חוק הכניסה לישראל" שחוקק ב-1952, מסדיר את הכניסה לתחומי ישראל של מי שאינם אזרחים ישראלים ואת האישור על שהייתם.

הביקורת של ביהמ"ש על התביעה

הנאשם נגרר להליך פלילי שבמסגרתו היה עצור במשך לילה אחד. לאורך ההליך הסתייע הנאשם בליווי משפטי של עו"ד פלילי זני. במקרה זה, בחר שופט בית משפט השלום בירושלים שדן בתיק, להעביר ביקורת על התביעה, על כך שלא ביצעה את ההבחנה שמדובר באזרח טורקיה. לכן, החליט השופט לסטות ממתחם הענישה הראוי והנוהג בעבירות מכוח חוק הכניסה לישראל, והעניש את הנאשם באופן שצופה פני עתיד – ללא עונש מאסר או עבודות שירות קונקרטי.

מדובר בהבחנה ראויה ובמתיחת ביקורת על התביעה – שכן היא הייתה צריכה להבין שמדובר באזרח טורקי שהסכנה הביטחונית ממנו לא קיימת. התביעה ביקשה להטיל על הנאשם עונש מאסר בדרך של עבודות שירות, אך בית המשפט הסתפק במאסר על תנאי. מצד אחד, נסיבות המקרה והעובדה שלנאשם אין עבר פלילי, הצדיקו ענישה מקלה, אך מצד שני, העבירה שנעברה הייתה חמורה (הסעה של שב"ח, העסקה, נהיגה פוחזת).

בגין כל העבירות המתוארות, גזר בית המשפט על הנאשם עונש מאסר על תנאי ועונש פסילת רישיון על תנאי (מדובר בהישג, שכן בכל מקרה רגיל אחר, העבירה הייתה מובילה לפסילת רישיון בפועל). במהלך ההליך הפלילי נעשתה פנייה לשירות המבחן – התסקיר שהכין שירות המבחן היה חיובי ביותר והתמקד במספר נושאים: נסיבות אישיות של הנאשם, היעדר עבר פלילי וחוויית המעצר הטראומתית.