מדי פעם אנו שומעים על עבירות קטינים מתחום הסמים, בצורת פרשות הנחשפות בתוך בתי ספר ובהן מעורבים מספר לא מבוטל של קטינים. במסגרת תפקידי כעורך דין לנוער המעניק שירותי ייצוג קטינים, ניתן לומר כי חלק לא מבוטל מפרשות הסמים הנחשפות בבתי ספר, הוא בעל דפוסים קבועים החוזרים על עצמם בבתי ספר רבים. בשורות הבאות אפרט את "פירמידת הסמים" המסוכנת הקיימת בתיכונים, שתמחיש את הנפיצות של הסמים בקרב קטינים.

איך הכל מתחיל?

עורך דין לנוער שגיא זני - על עישון סמים בקרב בני נוערבדרך כלל, סוחרי סמים מנסים להגיע אל קטינים שנחשבים מנותקים מחבריהם מבחינה חברתית, שאינם מקובלים ולא משתלבים עם בני גילם בכיתה, בהפסקות ובשעות הפנאי. סוחרי הסמים נוהגים לפתות את הקטינים הללו באמצעות מתן סביבה תומכת וכך רוכשים את אמונם. אלו מעניקים להם 'חיבוק' חברי ונחשבים למעין חברים גדולים שלהם. בתהליך זה, נחשף הקטין לסמים ואם שיטת הפעולה של סוחר הסמים מצליחה, הוא גם מתחיל לעשן.

מהעישון הראשוני ועד לניסיון להפוך את הקטין ל'סוחר' בקנה מידה קטן, הדרך אינה ארוכה. הסוחר מצייד את הקטין בכמויות סמים קטנות, או מוכר לו סמים, ומורה לו לחלק לחבריו מהסם, בחינם או בתשלום. מדובר למעשה בניצול מצוקתו החברתית של הקטין ובשימוש בסקרנותו, כך שנעשה שידול שלו להפוך לסוחר סמים קטן. בתיקים שאותם אני מנהל מתוקף תפקידי, עורך דין לנוער, תהליך זה מלווה לעתים באיומים, באלימות מילולית ולעתים גם פיזית – כך שנוצר אמצעי לחץ.

השלבים המתקדמים יותר

ברגע שהקטין מוכר לחבריו לספסל הלימודים את הסמים, אלו נחשפים לכך בדרך כלל לראשונה ונוטים לעשן יחד. בדרך כלל מדובר בבני גילו של הקטין או בתלמידים קטנים ממנו. הקטין שמבין את הפוטנציאל הקיים אם ימכור את הסמים בעצמו, לא רוצה להיות מקושר אל סוחרי הסמים. כך נולד הרעיון ליצור את הסמים לבד – והיו מקרים מעולם שבהם קטינים רכשו את זרעי הסמים באמצעות האינטרנט, גידלו אותם והצליחו לספק לחבריהם סמים ולהמשיך לעשן.

למעשה, מקטין שלא נפגש מעולם עם סמים, הופך הקטין לסוחר בקנה מידה קטן, המספק סמים לתלמידים הלומדים איתו בבית הספר. במסגרת ייצוג קטינים, אני נחשף להיקפי התופעה הגדולים: התלמידים מדברים על הסמים באופן חופשי ואפילו שולחים תמונות אחד לשני כאשר הם עם הסמים. התלמידים לא מודעים להשלכות החמורות של התנהגות זו.

התפוצצות הפרשות

פרשות אלה שמתרחשות בקנה מידה רחב ומכילות מספר משמעותי של קטינים, נוטות להתפוצץ כאשר אחד הילדים מוציא את הסיפור החוצה ומדווח על כך, כאשר אחד המורים בבית הספר מבחין שמשהו לא כשורה או כאשר אחד מהורי התלמידים המעורבים מבחין בהתנהגות לא תקינה של ילדו או חבריו. בשלב זה, המשטרה משתלטת על העניינים, ובמקרים מסוימים מעכבת את הקטינ/ים המעורבים לחקירה. במקרים מסוימים, הדבר נעשה תוך הפגנת חוסר רגישות שעלולה לפגוע בקטינים בטווח הארוך, ועל כך כבר כתבנו בעבר.