“שבירת מעגל”: עוני מוביל לפשיעה, והפשיעה לעוני

בישיבה בעיריית רחובות שנערכה לאחרונה, נדחתה תוכנית לטיפול בנוער בסיכון בשכונת כפר גבירול הישנה בקצה העיר. התוכנית נדחתה עקב שיקולים תקציביים. אכן, זה לא עולם מושלם, ואין כסף לכל יוזמה. אולם קשה שלא לחוש צער על הנוער שבשכונה, אל תוך מציאות חיים שקשה לצאת ממנה.

מעגל שוטים חברתי

הסיכוי של קטינים שגדלים בשכונות מצוקה להתדרדר לפשיעה, גדול לאין שיעור מאלו שנולדו לשכבות סוציו-אקונומיות חזקות יותר. האינטגרציה בין בתי הספר בעיר רחובות, מקשה על בני הנוער את ההשתלבות בחברה: לא אחת, יכולות למידה שלהן נמוכות יותר מאלו האחרים בשכבת גילם, כתוצאה מחוסר משמעת, וכן עקב אבחון לקוי של קשיי הלמידה שלהם. הפתרון הוא שיקומי, טיפולי ומניעתי בשלב המקדים, לא פתרון הרתעתי: מערכת החינוך צריכה לתת את כל המשאבים כדי שהנערים לא ייפלטו מהמסגרות, כי ברגע שנפלטים ממסגרות החינוך, ההתדרדרות לפשיעה היא מהירה ביותר. קשה להתמודד עם חוסר המעש של קטינים ללא בית ספר, הזמן הפנוי ברחובות יוצר חבורות, מריבות, שעמום, פנייה לסמים ואלכוהול ומשם כרטיס כניסה  בכיוון אחד להעמקה בעולם הפשע.

משרד עורכי דין שגיא זני

פתרון אחד למשל, הוא הצגה בפני התלמידים בבתי הספר דוגמה אישית מאת נערים שיצאו מכפר גבירות ובנו את עצמם. הם יהוו ראייה לכך שעם מעט אמונה ונחישות, אדם יכול לבנות את עצמו בכל מקום.

שיטור יתר בשכונות המצוקה משיג את המטרה ההפוכה

כאמור, הפתרון בשכונת כפר גבירות ובשכונות אחרות אינו הרתעתי. הגברת נוכחות המשטרה במקום, יוצרת מתחים מיותרים. לאחרונה פורסם דו”ח של הלמ”ס לקראת יום הילד הבינלאומי: כמעט רבע מן התיקים שנפתחים לילדים (קרי מי שמתחת לגיל 18), נפתחים על בגין עבירות כלפי הסדר הציבורי. מדובר בעבירות של תקיפת שוטרים בעיקר: עבירות אלו נחשבות קשות (בחוק אף יש לגביהן עונש מינימום, חיה נדירה במיוחד במשפט הפלילי). אולם היות ומדובר בשוטרים שכופים את נוכחותם בשטח, בו ישנם בני נוער תלושים ממסגרות וחסרים להם עוגנים חברתיים, נראה כי נפתחים הרבה יותר מדי תיקים בגין התנהגויות אלו. ברור שלא אלו ההתנהגויות שהיו לנגד עיניו של המחוקק כאשר איסורים אלו נקבעו. צריך לשמור את פתיחת התיקים על עבירות של הפרת הסדר הציבורי, למקרים הקשים באמת בהם נעשתה תקיפת שוטר, ולא בכל מצב של עימות עם שוטרים.

הנתונים מלמדים גם כי ישנה עלייה בעבירות של סחר בסמים: כיום עם הפלטפורמות החדשניות למסחר כגון טלגראס, ההתדרדרות להתנהגות של מכירה וסחר בסמים לא נעשית בהדרגה ותוך פיתוח דפוסים עברייניים, אלא מהר מאד דרך הרשתות החברתיות. הקטינים מתדרדרים במהירות לביצוע סחר בסמים, מבלי להבין עד הסוף כי זה באמת מה שהם עושים, היות והמציאות שלהם נראית נקייה יותר עקב השימוש ברשתות חברתיות.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא ייצוג קטינים