עבירות קטינים: כמה זמן ניתן להחזיק קטין במעצר?

מעצר זו חוויה מאוד לא נעימה ומפחידה לכולם, ובמיוחד לקטינים שטרם הגיעו לגיל 18. לשם כך, חוק הנוער קבע זכויות ספציפיות לקטינים בכל מה שקשור לזמני שהייה במעצר, איסור על כבילה במקומות ציבוריים ועוד.

חוייות המעצר והחקירה הן קשות ביותר, במיוחד אם מדובר בקטינים אשר עוברים את התהליך בפעם הראשונה. בשנת 2009, נכנס לתוקף התיקון ה 14 של חוק הנוער. התיקון שם דגש על היבטים כגון היחס כלפי אוכלוסיית הקטינים ועל שיקום הקטינים. עוד נקבע כי לקטינים יש זכויות מיוחדות לעומת אוכלוסיית הבוגרים בבתי הכלא, הבאות לידי ביטוי בכל התהליך המשפטי, החל מהליך החקירה, תנאי המעצר ובתנאי השחרור האפשריים ועוד. התיקון קובע בנוסף, כי מעצר של קטין יכול להתבצע רק במידה ואין שום אלטרנטיבה אחרת. כך או כך, זמן המעצר בפועל יצומצם ככל הניתן. קטין רשאי כמו כן לקבל ייצוג קטינים ע"י עורך דין לנוער או עורך דין פלילי לקטינים

כללים וזכויות של קטינים בהליך המעצר

גם בתוך קטגוריית הקטינים, יש רמות שונות. באופן כללי, קטינים הם כל אלה שטרם מלאו להם 18 שנים. אמנם ניתן לעצור בני נוער על עבירות פליליות, אך לא ניתן לעצור ילדים מתחת לגיל 12, גם אם הם חשודים בעבירות פליליות. במקרה כזה, הילד יכול לשמש רק כעד בבית המשפט, וכך גם המשטרה מחויבת להתייחס אליו.

בכל אופן, כשמדובר בקטינים, המשטרה יכולה לבצע מעצר רק במידה ואין אלטרנטיבה אחרת, ולזמן קצר ככל הניתן. את ההחלטה לגבי המעצר מבצע חוקר הנוער במשטרת ישראל. המעצר ככלל אינו יכול להתבצע בכותלי המסגרת החינוכית של הקטין, אלא אם אין שום אופציה אחרת. במידה ומעצר כזה חייב להתבצע בדחיפות, המשטרה תתאם את אופן המעצר מול הנהלת בית הספר.

הגבלה נוספת לגבי אופן המעצר, הוא איסור איזוק קטינים במקומות ציבוריים, אלא אם אין אופציה אחרת ולזמן קצר ככל הניתן. מייד בתום המעצר, המשטרה חייב להודיע על כך להורי הקטין או לקרובים.

ייעוץ לקטינים - עו"ד שגיא זני

מעצר קטינים ללא צו

קיימת האפשרות להחזיק קטינים במעצר לפרק זמן של מקסימום  12 שעות ללא צו מעצר, כשמדובר בקטינים עד גיל 14. במידה ולא הייתה אפשרות להביא את העצור לדיון בפני שופט, קצין המשטרה יכול להאריך את המעצר ב 12 שעות נוספות. כשמדובר בקטינים מעל גיל 14, פרק זמן המעצר משתנה לעד 24 שעות, ו 24 שעות נוספות במידה ולא התקיים דיון בפני שופט ביממה הראשונה.

במידה ומדובר במעצר עם צו של בית משפט, ניתן להחזיק קטינים במעצר עד לתקופה מקסימלית של 10 ימים עד הגשת כתב האישום. במידה ולא הוגש כתב אישום בזמן, המשטרה יכולה להחליט להאריך את מעצר הקטין ב 10 ימים נוספים. במידה ועברו 40 יום שבהם לא הוגש כתב אישום, המשטרה חייבת לשחרר את הקטין באופן מיידי ולאלתר, וזה נכון גם למקרה שבו כן הוגש כתב אישום, אך לא בוצעה הכרעת דין תוך חצי שנה.

לגבי תנאי המעצר

הוחלט באופן גורף, שלא יהיה שילוב של בוגרים וקטינים במעצר. לקטינים יהיו אגפים נפרדים או אפילו בית מעצר נפרד, ללא שום חיכוך עם האוכלוסייה הבוגרת. בנוסף, האוכלוסייה הקטינה נהנית מפעילויות פנאי וחינוך, זאת על מנת לשפר את האספקט של השיקום.

בבית המעצר לקטינים, יש להתחשב בפערי הגילאים של העצורים, בסוגי העבירות שביצעו ועוד. טרם הגשת האישום, לקטין יש זכות לשמור על קשר טלפוני עם משפחתו, ולקבל אפשרות של ביקורים, כל עוד הם לא פוגעים בהליך החקירה.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא: