ניסיון רצח בין קטינים בבית הספר באמצעות סכין (אילוסטרציה)

אישום הקטינים בניסיון רצח: הכתובת כנראה הייתה על הקיר

בתחילת החודש הוגשו כתבי אישום בגין ניסיון רצח כנגד שני קטינים, שפרצו לבית ספר בעיר רחובות, מצוידים בסכין, דקרו תלמיד אחר ופצעו אותו באורח קשה. נרחיב מעט על המקרה וננתח אותו ואת השלכותיו. שני הנאשמים הקטינים הם חברי ארגון פשע, שהסתכסכו עם תלמיד בית ספר על רקע חוב כספי, שמקורו ככל הנראה בעבירות סמים. גם הנאשמים וגם הקורבן הם נערים שנעים על התפר בין נורמטיביות לבין חיי עבריינות: מצד אחד מערכת החינוך תוהה אם היא רוצה לשמור אותם. מן הצד השני, הם בזיקה גדולה לעולם הפשע ו'הכסף הקל'.

האירוע מזעזע, שכן אותו נער חשב שגם מבחינה פיזית וגם מבחינה הצהרתית, בית הספר אמור להגן עליו. הדבר מעורר שאלות ותהיות בנוגע למערך האבטחה בבית הספר ובנוגע לשיתוף הפעולה בין מערך המודיעין של המשטרה לבין הגורמים המנהלים של בתי הספר והאמון ביניהם, כך שיתריעו בזמן אמת על סכסוכים בתוך בתי הספר כדי שיטופלו בזמן.

באותו האירוע, הייתה כניסה של התוקפים רעולי פנים לבית הספר, אלו רדפו אחרי הנער, כאשר הם מצוידים בסכין ובאבן, נכנסו לחדר המנהל, הפגינו תעוזה והתעלמות ממספר רב של ילדים, מצוות המורים ומהמאבטח, וכמובן ביצעו פגיעה עד כדי ניסיון רצח של הקטין.

שגיא זני - שיקום קטינים
תלמידים המצויים 'על התפר' זקוקים למוגנות רבה יותר ממערכת החינוך

האם יש להילחם על כל תלמיד?

הלקחים מאירוע שכזה נוגעים בעיקר לנושא החינוכי: האם צריכים בבתי הספר להילחם על הילדים ולהשאירם במערכת החינוך הרגילה, כאשר יודעים שהם כבר עם רגל אחת בעולם הפלילי? כעורך דין פלילי לקטינים שמייצג קטינים, אני חושב שצריך לתת להם הזדמנות – והמתח הוא קשה. במקרה הזה, בית הספר לא היה מוכן להתמודד עם סממנים של ארגון פשע שחדר לתוכו ולכן דווקא מקרים מהסוג הזה עלולים לעודד נשירת ילדים גבוליים שניתן להצילם על ידי מערכת החינוך. זאת מכיוון שהגורמים החינוכיים ומנהלי בתי הספר, לא יהיו מוכנים לקחת אחריות שאירועים כאלו יחזרו על עצמם.

גם פתרונות של שליחת קטינים אלו למסגרות סגורות ללא אינטגרציה שבהן כל התלמידים עם דפוסי פעולה עברייניים, קשיים לימודיים וסביבה לא תומכת – אינם פתרונות של ממש. אני עדיין חסיד של האינטגרציה ומאמין שילדים כאלו צריכים יותר מוגנות במערכת החינוך הרגילה – כדי להראות להם שעולם הפשע אינו משתלם. כאשר אני מדבר על מוגנות, אני מתכוון גם לשיתוף פעולה של המשטרה עם גורמי החינוך והקטין.

האירוע הזה לא צריך היה לקרות, שכן היה מידע רב לפניו למסגרת החינוכית. ובכל זאת, הקטין שכמעט ואיבד את חייו, נותר חשוף, עם מאבטח אחד, גדר מתפוררת וצוות חינוכי שאינו משתף פעולה עם המשטרה – לכן לא מפתיע שנפגע. הכתובת הייתה על הקיר. בעיניי, הדבר מהווה מכה קשה לשילוב ילדים עם תיקים פליליים במערכת החינוך הרגילה. מערכת החינוך תאמר תמיד שהיא לא לוקחת אחריות ולא רוצה את הילדים במערכת, מה שמטבע הדברים ייצור תגובת שרשרת שלילית ביותר של נשירה ממערכת החינוך.