בגירים-צעירים: הקטגוריה שהתפתחה מהפסיקה היא חשובה ביותר

את תחום המשפט לקטינים אני מכיר מקרוב מתוקף היותי עורך דין קטינים. על פי ההגדרה היבשה, הקטין הופך לבגיר עם הגיעו לגיל 18, ואז חל עליו הדין הפלילי לבגירים. אך בשנים האחרונות אנחנו עדים לקטגוריה משפטית חדשה, פרי הפסיקה, העונה לשם "בגירים-צעירים". היא לא מופיעה בספר החוקים וכוחה קטן יותר מקטגוריית הקטינים, אך אתעכב עליה, שכן היא עשויה להיות משמעותית במקרים רבים.

בסעיף מספר 1 לחוק הנוער (המטרות) מדובר קודם כל על שיקום הקטין, ולאחר מכן על הרתעה (למשל – ענישה מחמירה). כלומר יש לנקוט את האמצעי שיפגע הכי פחות בשיקום הנאשם הקטין, ורק אם כלו כל הקיצים, יש להענישו. מחקרים שבוצעו ברחבי העולם הגיעו למסקנה שההתבגרות היא תהליך אינדיבידואלי, שעשוי להימשך עד גיל 25 לערך. לכך, כפי שאפרט בהמשך, ישנה משמעות רבה מבחינה משפטית.

צמיחת הקטגוריה מתוך הפסיקה

במספר פסקי דין שניתנו על ידי בית המשפט העליון, התפתחה קטגוריה זו של בגירים-צעירים. נקבע בהם בין היתר, כי בשל הקושי בהתפתחות הצעירים הנאשמים, ולאור תסקירי שירות מבחן במקרים ספציפיים, מבנה האישיות שלהם לא היה מפותח ואלו הראו דפוסים ילדותיים, גם לאחר שעברו את גיל 18. זאת, על אף שביצעו עבירות חמורות. המשמעות היא שעד גיל 25, השיקול המועדף הוא שיקול השיקום, אבל מכיוון שהדבר לא מופיע בחוק, אלא רק בפסיקה, יש פסקי דין שניתנו לאחרונה ומתנגדים לקטגוריה זו.

למעשה, הקטגוריה החדשה הזו נחשבת למידתית ועומדת מול חומרת העבירה. כשמדובר בעבירות חמורות ביותר, עצם הגיל הצעיר הוא שיקול לקולא בענישה, אבל לא שיקול עיקרי. זהו שיקול משני שמובא בתיקון 113 לחוק.

שיקול השיקום כשיקול עיקרי

לדעתי, קטגוריית בגירים-צעירים היא חשובה ביותר. אנשים צעירים, בטח ובטח ללא עבר פלילי, יש לנסות לשקם. חשוב להבין את הסיטואציה שבה מצויים הצעירים הללו: הם בדרך כלל מסיימים את השירות הצבאי, מסיימים את הטיול שלאחר הצבא ונתפסים בעבירת סמים בתקופת התפר הזו, שכוללת שינויים רבים בחייהם. במקרים אלו, צריך לאפס אותם ולשקמם, בטח לא להעניש אותם במקרים רבים.

מה שקורה בפועל הוא, שבית המשפט מכיר בקטגוריית בגירים-צעירים, אבל אט-אט מצמצם אותה. אין לכך אפקט כמו חוק הנוער בכל הנוגע לשיקול השיקום, אבל יש בקטגוריה זו מעין רמז לבית המשפט לבדוק אם ניתן לשקם את הנאשמים, ורק אם אין ברירה, להענישם.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא: