שגיא זני - חקירת קטין

בוטל כתב אישום נגד נער בעקבות הפרת זכויותיו בחקירתו

לאחרונה פורסם תיעוד בחדשות 13 של חקירה של בן נוער בחשד לביצוע מעשה מגונה. במהלך החקירה, שוטרי משטרת בית שמש הטיחו בנער עלבונות והעלבות, הפעילו עליו מניפולציות, פגעו בכבודו, קראו לו חולה נפש, לא אפשרו לו זכות היוועצות כדין – ובעקבות כל אלה, הודה הנער בביצוע מעשה מגונה. למזלו של הנער, החקירה הייתה כולה מתועדת. כתב אישום הוגש למרות שלא ברור מה התשתית הראייתית.

בעקבות החקירה המשפילה, לנער נגרמו נזקים נפשיים קשים. כל זה מחזיר אותנו בעם לבסיס שהוא – העובדה שאנחנו מתעסקים בבני נוער. לפי סעיף העקרונות הכלליים לחוק הנוער נקבע שכל טיפול וכל החקירה של קטין תיעשה תוך שמירה מרבית על כבודו, הפעלת סמכות תהיה במידה הראויה, ולאורך התהליך תהיה התחשבות בהליך הטיפול והשיקום. במקרה זה אנחנו רואים הפרה בוטה מאוד של חוק הנוער.

הוצאת הודאת שווא

החוקרים מוציאים מבן הנוער הודאת שווא תוך הפעלת לחצים נפשיים כבדים, שימוש בטקטיקות הפחדה ומניפולציות – קוראים לו חולה נפש ולא מאפשרים לו להיוועץ עם עו"ד, אשר היה מזהיר אותו מפני כך, וכמובן מזהיר אותנו מפני הודאת שווא אשר עלולה להזיק לו קשות.

לא ברור לפי ההקלטה המזעזעת האם אכן מדובר בחוקרי נוער – כידוע חוקרי נוער עוברים הכשרה מיוחדת על מנת לדעת כיצד לחקור בני נוער, תוך כדי שמירה על כבודם, בהתאם לכללים שנקבעו בחוק הנוער. קשה לומר מה יותר גרוע, אם בן הנוער במקרה הזה נחקר ע"י חוקרים רגילים שלא מבינים בחוק ומודעים להליך חקירה של קטין, או שמדובר בחוקרי נוער המפרים את החוק באופן מודע.

המזל הוא שבתיק זה הסנגור היה ער לדברים. בעקבות פעילותו של הסנגור, בוטל כתב האישום נגד הנער. הרי שאם הנער היה מתייעץ עם עו"ד לפני החקירה, הוא היה נזהר מן המניפולציות של החוקרים והיה נמנע מלתת הודאת שווא.

חשיבות תיעוד החקירה

תיעוד החקירה המלא הוא הדבר שלמעשה "הציל" את בן הנוער, שכן ללא תיעוד זה – היא מועמד לדין וההפרה של תנאי החקירה הייתה למעשה טענה של מילה נגד מילה. אך תיעוד החקירה מאפשר לנו לשמוע בדיוק מה עבר על אותו בן נוער במהלך שחוקריו הפרו את החוק ואיימו עליו. כמובן שיש חקירות רבות בישראל שמתנהלות לא כדין – ומקרה זה הוא דוגמה נוספת לחשיבות של תיעוד הליך החקירה. כפי שניתן לראות, לעתים גם אדם שנעצר וחף מפשע, כאשר מופעלים עליו לחצים נפשיים במהלך חקירה, ישבר ויודה במעשה שלא ביצע רק על מנת לצאת מהסיטואציה.

לסיכום

סעיף העקרונות לחוק הנוער צריך להיות מיושם, הכלים צריכים להיות מיושמים מהראשון עד האחרון, במקרה הזה כלי אחד – שהוא למעשה חובת התיעוד – הובילה למעשה לגילוי (אם כי מאוחר) של כשלים רבים במהלך החקירה. תיעוד החקירה, לצד הכשרת חוקרים מיוחדים לחקירת בני נוער ומילוי זכות ההיוועצות עם עו"ד טרם החקירה, זה למעשה הבסיס לחקירה של בן נוער בישראל. והמקרה שתועד ופורסם בתקשורת, הוא למעשה דוגמה חיה למה שקורה כאשר עקרונות אלו לא נשמרים.

עוד נושא חשוב, הוא עניין הודאת השווא בעבירות מין. כאשר עבירות מין לא מלוות בראיות DNA ולא מדובר בעבירות מין ברף הגבוה ביותר וזהו למעשה מצב של מילה מול מילה, המוטיבציה  להשגת הודאה מצד החוקרים היא גבוהה הרבה יותר. בגלל שרק הודאה תביא לפיצוח התיק. לכן דווקא בחקירות מסוג זה – חשוב מאוד למצות את זכויות החשוד בחקירתו.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים