עו"ד שגיא זני - קנאביס

דרושה רפורמה: חייבים לאפשר גידול קנאביס לשימוש עצמי

לאחרונה הוגשה עתירה לבית המשפט במטרה לאפשר לחולים ולאנשים שיש להם אישור לשימוש בקנאביס ברישיון לגדל בעצמם את הקנאביס. קצת היסטוריה: עד לפני שש שנים המצב היה שמי שיש לו רישיון לשימוש בקנאביס, היה יכול לגדל בעצמו את הקנאביס בביתו.

מדינת ישראל הסדירה את אופן הקנייה. אולם, בעלי רישיון מתלוננים שאופן הקנייה הממוסד על ידי המדינה אמנם אינו חושף אותם לעולם העברייני ונותן להם אישור דקלרטיבי על כך שמדינת ישראל מכירה בצורך שלהם כתרופה, אבל הביורוקרטיה בעייתית. הצורך לחדש אישורים, המחיר היקר, חוסר הזמינות של זנים מסוימים וקושי בהגעה פיזית בתקופת הקורונה לתחנות הקנאביס – כל אלו יוצרים תסכול והם מבקשים לאפשר להחזיר את המצב שיאפשר להם לגדל את הקנאביס בעצמם.

סעיף הגידול מיושן וארכאי

צריכים לשנות את סעיף הגידול, שהוא סעיף חמור, סעיף שעונשו דומה לסחר בסמים. זה סעיף שלא מתאים ל-2022. חייבים לתקן את הלאקונה ולבצע רפורמה בסעיף הגידול בפקודת הסמים ולאפשר גידול לצורך שימוש עצמי. זה מתבטא בכמות ובהיעדר תחכום של הגידול. צריך להתיר לא רק לבעלי רישיון קנאביס להימנע מהביורוקרטיה, כמו שמבקשים בעתירה שהוגשה, אלא – אם הלכתם על מדיניות של אי הפללה של משתמשי קנאביס, ולמעשה לא הסדרתם את האפשרות שהם יגדלו בעצמם, נוצר מצב שאנחנו מפרנסים את השוק העברייני.

המדינה אומרת שבשלוש הפעמים הראשונות כשמשתמשים ונתפסים עם קנאביס לצריכה עצמית, אין סנקציה פלילית. אבל אתם לא מאפשרים להם לגדל את הקנאביס. לכן – אתם נותנים הכשר לכל אזרח במדינה ללכת שלוש פעמים לסוחרי סמים ולקנות קנאביס. המצב הזה הוא אבסורדי. צריכים בזכות הלובי של החולים ובזכות הלובי של אלה שיש להם רישיון רפואי, לקחת את כל סעיף הגידול ולבצע רפורמה שמתאימה גם לבעלי הרישיון וגם לכל שאר האנשים שאינם קטינים שהחילו את מדיניות אי ההפללה בעניינם ולמעשה נתנו שלושה קופונים או שלוש הזדמנויות ללכת לקנות סמים אצל סוחרי סמים, כיוון שבשלוש פעמים לא תהיה נגדם סנקציה פלילית.

לפגוע בעולם העברייני

היתרון הנוסף של הגידול העצמי הוא פגיעה במעבדות ובעולם העברייני. הקריטריונים לגידול עצמי או הסייגים שיבטיחו ביקורת על הגידול העצמי, צריכים להיות במתחם הפרטי, עד שלושה שתילים ואיסור על הימצאות קטינים באותו בית בו מתבצע הגידול. גידול בהיעדר תחכום ללא גניבת חשמל וללא אמצעים מיוחדים. כל עוד הגידול יהיה מפוקח לשימוש עצמי, תוך מניעת חשיפתו לקטינים, צריך לאפשר זאת וכך יהיה מזור לבעלי הרישיון ולכל השאר.

לסיכום

צריכים להבין שסעיף הגידול בפקודת הסמים הוא ארכאי, דורש שינוי ברוח התקופה ולהתאימו הן לאי הפללה והן להכרה של קנאביס כתרופה. היום זה לא קורה. הפתרון הוא גידול עצמי לכולם, עד שלושה שתילים בסייגים. זה יכול למוטט או לפגוע אנושות בתעשייה העבריינית סביב גידול הקנאביס. אם המדינה הולכת לכיוון של אי הפללה, צריך ללכת צעד אחד קדימה באומץ.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים