אלימות כלפי תלמידת כיתה ט'

האלימות הקשה כלפי תלמידה בקריית גת: ראוי לבצע מעצרים כצעד מרתיע

לאחרונה פורסם ברשתות החברתיות תיעוד מזעזע של אלימות קשה כלפי תלמידת כיתה ט' בקריית גת. האירוע האלים התרחש בסוף יום הלימודים ומחוץ לכותלי בית הספר, ובתיעוד ממנו נראות תלמידות, ייתכן אף מבית ספר אחר, חובטות ובועטות בתלמידה, ששכבה על הרצפה וניסתה להגן על עצמה.

בסרטון נראות מספר לא מבוטל של נערות משתתפות בהכאת התלמידה, עד שאחד התלמידים ניסה להפריד בין הצדדים. המשטרה חקרה את המעשה הנורא ועצרה ארבע קטינות בנות 15-16 שחשודות בתקיפה – כולן נתינות זרות מאריתראה, שהגיעו מתל אביב. החשד הוא כי הרקע למעשים הוא סכסוך על רקע רומנטי.

כאשר צופים בסרטון, אי אפשר שלא להזדעזע מן הקלות הבלתי נסבלת של אלימות פיזית כלפי נערה אחרת – ומהעובדה שמדובר בנערות רבות שמכות באכזריות את עמיתתן לספסל הלימודים. די ברור שבקטטה מן הסוג הזה ישנן מספר מעורבות, שלא רק שלא פעלו כדי להפריד בין הצדדים, אלא הוסיפו חטא על פשע וצילמו את המתרחש.

כעורך דין לנוער, די ברור מהתיעוד כי העבירה שבוצעה כאן היא ככל הנראה תקיפה בצוותא, ולא תקיפה רגילה. תקיפה מקבלת סיווג זה, כאשר שלושה אנשים או יותר משתתפים בה, וכפי שניתן לראות בסרטון, מדובר במספר בנות שתקפו את הנערה. החוק לא מתייחס ליסוד הנפשי, או לכוונה של התוקפים. כלומר, מדובר בעבירה כזו בדרך כלל, גם אם הצד התוקף ביצע את התקיפה ללא תכנון מקדים. העובדה שמדובר בתקיפה בצוותא היא שיקול לחומרה במקרה זה. 

מה עושים מכאן?

אירועי אלימות, לצערנו, ובמיוחד מהיכרותי את התחום כעורך דין פלילי לקטינים, מתרחשים המון בקרב בני נוער, אך ספק אם באכזריות שכזו, כפי שנגלית בסרטון. כפי שציינו, בכלי התקשורת דובר על מעצר של ארבע נערות קטינות. במקרה זה, מעצר ממשי של הנערות החשודות למשך יום אחד, ולאחריו מעצר בית, ייצרו הרתעה כלפי הסביבה הקרובה של המעורבות בתקרית. כפי שניתן להבין, צעד שכזה כבר בוצע ולאחר חקירה של הנושא יתברר מה יהיה המשך דרכן של הקטינות.

בהנחה שהנערות יואשמו בתקיפה, מצפה להן הליך ארוך מול שירות המבחן. בסופו, בהנחה שיצליחו לשכנע את אנשי שירות המבחן שמדובר במעידה חד פעמית וכי דרכן אינה אלימה, הן צפויות לחזור לחייהן הנורמטיביים. ראוי להתייחס גם למי שצילמ/ה את הסרטון שהופץ – מדובר בעבירה של תיעוד והפצת סרטונים, שגם עליה יש לתת את הדין.