האם מצלמות הגוף החדשות של השוטרים אכן מועילות?

בחודש שעבר, אתרי החדשות פרסמו ידיעה אודות קטין שזוכה מתקיפת שוטר, בזכות מצלמה מיוחדת שהייתה מותקנת על גופו של השוטר. לדעת עורך דין פלילי שגיא זני, הצטיידות המשטרה מועילה, ומשפרת את הקשר שבין האזרח לשוטר. אם בעבר, בזמן מגע או דו שיח בין אזרח לשוטר, הטענות היו בגדר "מילה מול מילה", בדרך כלל במהלך תקיפת שוטרים, היום, עם הטכנולוגיה החדשה, המצב בהרבה יותר ברור.

"בעבר, כדי לפתוח בהליך בירור ותלונה על שוטר, האזרח היה נדרש לעבור דרך מסורבלת ומאתגרת כדי להגיע למח"ש. כמו שכולם יודעים, מח"ש זהו הגוף שחוקר את המשטרה, והוא כפוף למשרד המשפטים, אך עובדיו שייכים למשטרה, והיא ידועה כגוף שמרבה לסגור תיקים נגד שוטרים, מבלי לחקור יותר מדי לעומק. בכך, הכוח נמצא רוב הזמן אצל המשטרה, ולכן נוצר עוול בתיקים של תקיפה שוטרים, שכן ישנה אלימות הדדית, ובדרך כלל, לא סתם האזרח תוקף את השוטר", מציג עו"ד זני.

טענתו המרכזית של עורך דין שגיא זני היא, ש"השוטרים, מנוסים בכתיבת דו"חות ותצהירים, לעומת האזרח, שלעיתים אלו הפעמים הראשונות שלו במפגש עם שוטרים. בכך, נקודת הפתיחה לא שווה, והשוטר כותב בדו"ח הפעולה מה שלעדתו קרה והתרחש. מצלמות הראש או הגוף שכעת מותקנות על השוטרים, הן בגדר אינטרס של המשטרה, כדי להחזיר את אמון הציבור בגוף זה, ולהימנע מאלפי תיקים של תקיפת שוטרים בשנה. בכך, השוטרים מתעדים את כל משך התקשורת עם האזרח, מה שאומר, שנקודת הפתיחה של האזרח והשוטר שוות ושוויוניות. לשוטר כעת, אין יתרון בכתיבת דו"ח או שהוא בעל מילה חזקה יותר משל האזרח, כיוון שהכל מתועד ומוסרט".

חשוב לזכור כי צילום, לרוב לא נתון לפרשנות, ואותה מצלמה היא חבל ההצלה המרכזי בשנת 2019 לאותם אזרחים שהיו מעורבים בתקיפת שוטר. זאת ועוד, הידיעה שהשוטר מצלם את כל המאורע דווקא תרחיק אלימות ובעיות, ותמנע מהאזרח להתחיל באלימות או בתקיפה. "האזרח כעת יחשוב פעמיים אם הוא רוצה לתקוף שוטר, שמצלם ומתעד הכל, ועליו לדעת שהחומרים עלולים לשמש נגד בבית המשפט", מסכם עו"ד לקטינים שגיא זני.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא: