ככלל, קטין שהוגש כנגדו כתב אישום נהנה מהזכות להיות נוכח בדיונים העוסקים בעניינו, ולהביע את עמדותיו בפני בית המשפט. עמדות אלה מהוות גורם חשוב המשפיע על פסק הדין וגזר הדין, במקרה של הרשעה. כמו כן, אלא אם כן בית המשפט הורה לנהוג אחרת, יכולים גם הורי הקטין להיות נוכחים בדיוני בית המשפט.

יחד עם זאת, זכות זו אינה מחייבת את הקטין להיות נוכח בדיוני בית המשפט, למעט חובת נוכחות בעת מתן פסק הדין ומצבים נוספים שמחייבים את נוכחותו. כפועל יוצא מכך, קיימת חשיבות מרובה לקבלת ייצוג קטינים הולם על ידי עורך דין פלילי שיסייע בהחלטה אם נוכחות הקטין בדיוניו הנה הכרחית.

מקרים בהם נוכחות קטין בבית משפט אינה מותרת

חשוב לדעת כי קיימים גם מקרים בהם נוכחות קטין בדיוני בית המשפט אינה מותרת, וזאת לאור מספר סיבות עיקריות המצוינות בחוק. מצבים אלו קשורים בטובת הקטין, בטעמים, בסיבות ובנסיבות מיוחדות, וכן באפשרות שעמדת הקטין תיוצג על ידי עורך דינו הפלילי. ההחלטה לפיה לטובת הקטין עדיף שלא יהיה נוכח בדיונים הנה לעיתים קרובות בעלת חשיבות מכרעת להתנהלות הדיונים ותוצאותיהם. לכן, את הצעד הזה חשוב לנהל עם עורך דין פלילי שהנו מומחה ומנוסה בכל הקשור לתחום ייצוג קטינים הנאשמים בפלילים.

עורך דין פלילי יוכל לייעץ לגבי דרכי הפעולה הנכונות ובמקרה שבו יש עניין תקשורתי בתיק, הוא יוכל להיות זה שמתראיין לאמצעי התקשורת השונים ומציג את עמדת הקטין בצורה הטובה ביותר, בניגוד למצב שבו אחד ההורים או קרוביו של הקטין מדבר באמצעי התקשורת. כך למשל במקרה שפורסם לאחרונה ב-mynet, הוגש כתב אישום כנגד קטין שניסה לשדוד בנק וסטר לשוטר. מי שהתנהל מול אמצעי התקשורת ומסר תגובה בנוגע לפרשה, היה עורך דינו המייצג אותו.

לעמדת הקטין הנאשם ישנה חשיבות רבה: לעומת מצבים בהם טובת הקטין מתבטאת באי נוכחות בדיוני בית המשפט, ייתכנו מצבים בהם עדיף כי יהיה נוכח. חשוב לדעת כי לקטין עומדת הזכות להביע את עמדתו בטרם הכרעת הדין בעניינו, וכאמור עמדה זו מהווה חלק חשוב בשיקולי בית המשפט והיא נבחנת בהתאם לגיל הקטין ובגרותו.

נוכחות הורים במקום הקטין

אלא אם כן בית משפט לנוער קבע אחרת, הורי קטין זכאים להיות נוכחים בדיונים ואף להיות פעילים במשפט לצד או במקום הקטין הנאשם. להורה הקטין או לאפוטרופוס שלו יש את הסמכות להגיש כל בקשה לבית המשפט בשמו של הקטין, להביע בשמו את עמדותיו וטיעוניו ואף לחקור עדים ועדויות. יחד עם זאת, אין זה מומלץ לפעול לייצוג הקטין ללא ידע מעמיק והתייעצות רצינית עם עורך דין.