השירות בצבא ההגנה לישראל נחשב לאבן יסוד ולשלב אותו עובר כמעט כל אזרח ישראלי בוגר. קטינים רבים המתקרבים אל גיל הגיוס שלהם, מעוניינים להתפתח אישית וחברתית והצבא, לעתים, מהווה מסגרת מצוינת לשם כך. אך לא כל בני הנוער יעברו את השלבים הקודמים לגיוס באופן חלק, במיוחד כאלו שביצעו בעברם עבירות קטינים ולחובתם נזקף רישום פלילי.

השירות הצבאי - אבן יסוד בחיי האזרח הישראלי
השירות הצבאי – אבן יסוד בחיי האזרח הישראלי

צה"ל משתף פעולה עם משטרת ישראל ומקבל ממנה מידע על רישום פלילי של מלש"בים (מועמדים לשירות ביטחון). כדי לקבוע אם המועמדים לגיוס נחשבים ל'בני נוער בסיכון', תבחן ועדת סף צבאית את המוטיבציה של המועמד, את רמת השרידות שלו ואת הרמה האישית שלו. בין היתר נבחנים התפקוד ההתנהגותי שלו, התפקוד הרגשי, הרקע המשפחתי והתפקוד החברתי.

ככלל, אין מניעה לגייס בני נוער עם רישום פלילי – וכל מקרה ייבחן לגופו. עורך דין לנוער העוסק בליווי ובייצוג לאחר עבירות קטינים, יוכל להעניק לכם יותר פרטים בנושא. בכל אופן, ישנם שיקולים רבים ושונים ששקלולם יוביל להחלטה אם לגייס את המועמדים בעלי הרישום הפלילי. בין היתר: פרופיל בריאותי וקב"א, מועד ביצוע העבירות הפליליות ותדירות ביצוען, מוטיבציה לגיוס, חוות דעתו של קצין המבחן ועוד.

לפני שהקטין ניגש לוועדה הבוחנת את נתונים, ההמלצה היא לקבל ייעוץ מקצועי של עורך דין לנוער. כל שיקול המגיע לפתח הוועדה הוא מרכזי ומשמעותי, במיוחד בכל הנוגע לפן הפלילי ולחוות הדעת של קצין המבחן. יש לציין כי כל עוד קיים תיק פלילי פתוח כנגד קטין, הליכי הגיוס יוקפאו עד שהמשפט יסתיים או עד שהתיק ייסגר. עורך דין פלילי לקטינים יכול לסייע גם במקרה שבו התיק 'באוויר' – כלומר, לא הוגש כתב אישום אך לא התקבלה הודעה על סגירת התיק.

מקרה שבו קטינים שביצעו עבירה פלילית גויסו לצה"ל

אחד המקרים שהגיעו לפתחו של משרד עורך דין לנוער שגיא שני, הוא של תאומים בני 16 שדקרו נערים אחרים בחפץ חד והיכו אותם בבית הספר שבו למדו, ללא כל מניע. מעצר התאומים כלל ישיבה מאחורי סורג ובריח למשך יומיים. עו"ד פלילי שגיא זני הוביל לשחרור התאומים למעצר בית ולהליך שיקומי. הנערים חזרו בהדרגה למסגרת לימודית, שולבו בקבוצות טיפול ונפגשו עם פסיכולוגית לנוער, הביעו נכונות לבקש סליחה ולפצות את הנפגעים.

ההליך הפלילי של השניים הסתיים ללא הרשעה וסלל את דרכם לגיוס לצה"ל, כחיילים ביחידות קרביות. במשך ההליך כולו שיתף עו"ד זני פעולה עם צה"ל שבתחילה לא היה מעוניין לגייס את השניים. בסופו של דבר כאמור, השניים גויסו ותרמו לחברה, שסייעה להם בשיקומם.