עבירות ונדליזם

ההסתבכות הראשונה שלי בפלילים: הצד האפל של החופש הגדול

לחופש הגדול יש מאפיינים רבים וגורמי סיכון רבים, כמו שקצינות מבחן אוהבות לקרוא לכך, שמגבירים את הסיכוי להיחשפות לעבירות פליליות בקרב בני נוער. לא חסרות סיבות: שעמום, היעדר מסגרת, יצר הרפתקנות, החום הכבד, היעדר נוכחות הורית – ילדים ונוער נשארים לבד בבית במשך שעות ארוכות.

בחודשי הקיץ אנחנו רואים עלייה בעבירות של בני נוער, שמבצעים אותן בצוותא, תוך מאפיינים של לחץ חברתי ומעמד חברתי. הנערים מנסים להוכיח אחד לשני "מי גבר יותר". קיימות דינמיקות חברתיות שגורמות לבצע עבירות פליליות, בדגש על החלשים יותר שלא מסוגלים "לגדל" עמוד שדרה ולהתנגד לאותם חזקים שמדרדרים ודוחקים אותם לבצע עבירות פליליות.

עבירות סמים: מקונים לסוחרים

בתחום הסמים, קשה להורים להבחין בסימנים לשימוש ראשון של ילדיהם בחופש הגדול בקנאביס בפרט ובסוגים אחרים בכלל. הם גם כך ישנים שעות ארוכות וגם כך העיניים שלהם אדומות מכלור של בריכה. החשש בעניין הסמים הוא להידרדרות ולאובדן הגבולות בצורה מהירה. נער שמעשן קנאביס לראשונה נוטה להגזים עם העישון וכך ייחשף לנזקים של הקנאביס, לפגיעה בשיקול דעת ולהשפעות שונות שיגרמו לו להיות או אפאתי או עצבני יותר ולצאת מכלל שליטה.

בכל מקרה, מעבר לשימוש בקנאביס, החשש הוא שהקטינים יהפכו למוכרים דרך הטלגראס בגלל הפן הכלכלי והרצון לעלות בסולם ההיררכיה. כך גדלים סוחרי סמים חדשים תוך חודשים ספורים בקיץ.

חשש נוסף, גם הוא קשור לפן הכלכלי, הוא הימצאות של סמים סינתטיים בפיצוציות ("סמי פיצוציות"). עם כל הנזקים והחסרונות שיש בגראס, לפחות המערכת יודעת להתמודד עם זה, בבדיקות שתן יודעים להתמודד עם זה, בשירות המבחן יודעים לטפל. בסמי פיצוציות, רק אלוהים יודע מה יש שם. ההרכב שלהם משתנה, בלתי אחיד, מסוכן מאוד, זול מאוד. ההידרדרות של סמי פיצוציות נעשית בחודשי הקיץ.

עבירות אלימות: החזקת סכין

בעבירות אלימות, אני רוצה להדגיש עבירה שהיא פחות "סקסית" ופחות חמורה – החזקת סכין. הורים לא בודקים אם ילדיהם מסתובבים בחודשי הקיץ עם סכינים, פיגיונות, סכינים מאולתרים, סכיני מטבח או סכין קפיצי. עצם ההסתובבות עם סכין בשביל העלאת המעמד החברתי או לחיזוק תחושת הביטחון – זה פסול, אלו נורמות עברייניות.

אם חבריו של אותו קטין יודעים שהוא נושא סכין, הם ילחצו עליו לעשות בו שימוש ברגע האמת. אלכוהול, סמים והימצאות סכין לעת מצוא – שילוב קטלני. לכן, עבירת החזקת הסכין דורשת פיקוח, דורשת החמרה, דורשת הרתעה ודורשת בעיקר עבודה של ההורים, שצריכים לחפש, לבדוק ולוודא שהילדים לא מסתובבים עם כלי התקפה, שעלולים להוביל לעבירה של החזקת סכין ועד פציעה בנסיבות מחמירות ואף עבירות חמורות יותר.

עבירות ונדליזם: עבירות רכוש נלוות

עבירות ונדליזם מתרחשות בדרך כלל כתוצאה משעמום בשעות הלילה; שריפה של פחים, השחתת רכוש ציבורי ונזקים בשטחים השייכים לעיריות ולמועצות המקומיות. כבר נתקלתי במקרים שהוונדליזם מקבל גוון פלילי יותר כשמדובר בהשחתת יריעות של דוכנים בקניון. לעיתים כשקטין משחית, שורף או מצייר גרפיטי, הוא גם גונב. לכן, הוונדליזם לכאורה לא נאכף מספיק בפן הפלילי, אבל מביא איתו עבירות רכוש ברף כזה או אחר או נזקים שיטילו תביעה אזרחית על ההורים.

סיכום

החופש הגדול מביא איתו את הסכנות, את ההסתבכויות הפליליות הראשונות. אין מערכת חינוך שניתן להאשים. יש פגרה בבתי המשפט. אין פיקוח של שופטים לגבי נערים שיש נגדם הליך פלילי. פגישה חודשית עם שופט עוזרת לנערים, מרתיעה אותם ומשאירה אותם במסלול. 

בחופש הגדול כל הדבר הזה נעצר ולכן יש עלייה גם בעבירות סמים, גם בעבירות אלימות וגם בעבירות ונדליזם ורכוש. ההורים צריכים לשים לב. מילת המפתח היא הידרדרות – מהחזקת סכין אפשר להגיע לפציעה ומשימוש בקנאביס רנדומלי, עישון של ג'וינט פעם אחת, יכולים להגיע למצב של סוחרי סמים בטלגראס. בוחן המציאות אצל קטינים הוא לעיתים מוטעה ולכן ההורים צריכים לשים לב, בהיעדר מערכות אחרות בחודשי הקיץ.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים