חקירת קטין במשטרה - טעויות נפוצות

הימנעו מטעויות: 5 דברים שאסור לעשות בחקירה ראשונה של קטין

זימון לחקירה ראשונה במשטרה הוא אירוע מלחיץ עבור קטינים וגם עבור הוריהם. נתקלתי במהלך השנים במקרים רבים בהם גם קטינים ונערים ללא עבר פלילי וללא נורמות עברייניות נלחצים מהזימון לחקירה ומבצעים טעויות שפוגעות בהם בהמשך.

הנה חמישה דברים שלא מומלץ לעשות לפני ובמהלך חקירה ראשונה של קטינים במשטרה.

  1. לא למחוק מידע מהטלפון הנייד – בשום פנים ואופן אסור למחוק הודעות, תמונות או אנשי קשר מהטלפון הסלולרי. קבצים שנמחקו מטלפונים ניידים ניתנים לשחזור די בקלות על ידי המשטרה. בפגישה עם עורך הדין צריכים להראות לו את הכל ולתת לעו"ד להחליט. עו"ד מומחה לקטינים יחליט איך ניתן להסביר התכתבויות וראיות לכאורה שקיימות במכשירים הניידים.
  1. לא ליצור קשר עם חברים – כאשר קטין מקבל הודעה שהוא מזומן לחקירה, הוא עלול לשבש חקירה בצורה אינסטינקטיבית. כיצד זה קורה? הקטין מברר עם קרוביו, חבריו ומכריו האם גם הם נחקרו וכך גורם לשיבוש החקירה. מי שנחקר מקבל הוראה לא לדבר על כך עם אחרים, אך לקטינים קשה לשמור על ההוראה הזאת והסקרנות יוצרת שיבושים.
  1. לא לשמור על זכות השתיקה – עוד טעות נפוצה היא שתיקה בחקירה ועדיף לא להשתמש בזכות זו. עבריינים הם בדרך כלל אלה ששומרים על זכות השתיקה כי יש להם הרבה מה להסתיר. במקרה של קטין בחקירה ראשונה עדיף לשתף פעולה כדי לקבל נקודות זכות בהמשך ולסייע להליך השיקום.

  2. לא להפליל אחרים – בהמשך לסעיף הקודם, לא כדאי לשמור על זכות השתיקה אך במקביל קטינים צריכים לענות בחקירה רק ביחס למעשיהם ולקחת אחריות רק ביחס למעשיהם ולא של אחרים המעורבים.

  3. הורים אינם תחליף לעורך דין – על ההורים להימנע מניסיון להתערב בחקירה או בעבודתם של השוטרים והחוקרים. חושבים שההורה על פי חוק הנוער יכול לשמש כעורך דין, להחליף את עורך הדין, ללוות את הקטין במהלך החקירה ולוודא את שמירת זכויותיו. לקצין משטרה יש סמכות כשיש חשש לסיכול החקירה, לפגיעה בחקירה או לשיבוש ממשי של החקירה למנוע את נוכחות ההורים. לכן, עדיף לפנות כמה שיותר מהר לעורך דין לקטינים ולקבל ייצוג מקצועי.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים