עו"ד שגיא זני - שירות המבחן

דרוש פתרון: הקשר הבעייתי בין שירות המבחן לנוער לבין מערכת החינוך

אנו נתקלים בעבירות החמורות יותר של בני נוער כאשר הם נעצרים ושוהים מספר ימים מאחורי סורג ובריח ולאחר מכן במעצרי בית ממושכים. אנו נתקלים בסוג של חוסר הבנה, של אטימות ושל בורות מצד מערכת החינוך. בתי הספר לא ממהרים לקבוע מי הנציג שלהם שישוחח עם עורכי הדין, המשפחה ובעיקר עם שירות המבחן לנוער. העברת האינפורמציה בין בית הספר לשירות המבחן לנוער לוקה בחסר, מתעכבת בבירוקרטיה ולוקחת זמן.

הזנחה פושעת

בעקבות כל אלו, נוצר מצב בו קטינים נמצאים מאחורי סורג ובריח. לאחר מכן הם "נרקבים" במעצרי בית. הפער הלימודי והחסך שנוצר הם עצומים. אף אחד לא משלים את הפער הזה. ידיו של בית המשפט כבולות: עד שבית המשפט לא מקבל תוכנית מסודרת מהמוסד החינוכי, עם שם של מפקח מטעם בית הספר, הוא לא מאשר חזרה ללימודים. 

כך נוצר מצב בו שירות המבחן לנוער, שתפקידו לשקם, גורם להזנחה פושעת של הנושא הלימודי. אותם ילדים, שגם כך מסובכים בפלילים ומגיעים משכבות חלשות באוכלוסייה, מגיעים למצב בו נוצרים פערים גדולים, מה שמוריד את המוטיבציה שלהם לסיים 12 שנות לימוד.

פגיעה בהליך השיקומי

ניתן לתת מספר דוגמאות שממחישות את הבעיה. יש פרויקטים כמו תוכנית היל"ה, שם ילדים עם תיקים פליליים מלווים בשירות המבחן, אך המסגרת החינוכית דלה. דווקא אותם נערים שזקוקים למסגרת יומיומית מקבלים מסגרת של פעמיים או שלוש בשבוע. לעיתים בשאר הימים הם צריכים לעזור לכלכלת הבית ולעבוד, אבל גם במקרה כזה, אין מערך מסודר כמו בעבודות שירות או בישרות של תועלת הציבור של קציני מבחן שממליצים או מעסיקים שרואים בכך שליחות של קידום ושיקום בני נוער.

לכן, העבודות שאותם קטינים מוצאים הן עבודות זמניות שמתבצעות בשעות הלילה. אין אפשרות להביא מכתב המלצה לבית משפט על מנת שיתרשם. הדבר חושף אותם לסביבה שולית ולעבודות ליליות, בניגוד להליך השיקומי.

חוסר יעילות משווע

נתקלנו במקרים חמורים אף יותר, המעוגנים בחקיקה, בהם שיתוף הפעולה בין שירות המבחן לנוער לבין בתי ספר הוא קלוקל וגורם לחוסר בדיווח על עבירות מין. לפעמים מתלוננת על עבירת מין צריכה לעבור ליועצת שמחויבת לדווח או למחנכת/מנהלת. הנוהל הזה מורכב מדי, מסובך מדי ולעיתים הרבה גורמים מעורבים – חוסר יעילות משווע.

מצד שני, גם מעורבות יתר של בית הספר עלולה להזיק. בעבירה פלילית המתרחשת בשטח בית ספר, נוצר מצב בו קצינת מבחן ממונה על ההליך הפלילי וקבס"ית ממונה כקצינת מבחן מטעם העירייה. שתי עובדות סוציאליות רבות על הבכורה, מה שיוצר סרבול.

לסיכום

הפתרון המוצע: לעגן בחקיקה ובתקנות של משרד החינוך שבכל מוסד חינוכי יהיה אחראי על הליכים פליליים, שמשתף פעולה עם הסנגור, עם ההורים, עם בתי המשפט ועם שירות המבחן ומכיר, שמכיר את המטרייה ועושה זאת בצורה יעילה – וכך השיקום יהיה מהיר יותר ויעיל יותר.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים