ועדת שחרורים

ועדת שחרורים: אלון קסטיאל כמקרה מבחן

ועדת השחרורים החליטה החודש על שחרורו המוקדם של אלון קסטיאל, שהורשע במסגרת הסדר טיעון בארבעה אישומים הכוללים עבירות של ניסיון אינוס, מעשה מגונה והטרדה מינית. בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר עליו ביולי 2018 עונש של 57 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי ופיצוי למתלוננות. קסטיאל ריצה עד כה מאסר של כשלוש שנים ותשעה חודשים.

באוגוסט 2021 ועדת השחרורים לא קיבלה את בקשתו של קסטיאל אך בחלוף כשנה הבקשה התקבלה ועוררה ביקורות רבות. הפרקליטות החליטה לעתור כנגד השחרור. בעקבות המקרה עולות מספר שאלות: מהם השיקולים של ועדת השחרורים, מה החשיבות של האינטרס הציבורי ומה תפקידו של עורך דין בוועדת שחרורים.

השיקולים של הוועדה

בשנת 2001 נחקק בישראל חוק שחרור על תנאי ממאסר, שקובע בסעיף 9: "בבואה להחליט תשקול הוועדה את הסיכון הצפוי משחרורו של האסיר לשלום הציבור, לרבות למשפחתו, לנפגע העבירה ולביטחון המדינה, את סיכויי שיקומו של האסיר ואת התנהגותו בכלא". בחוק מפורטים שאר השיקולים שיש לקחת בחשבון.

במקרה של קסטיאל, הוועדה כתבה בנימוקיה כי המסוכנות נמוכה והוא עתיד ליטול חלק בתוכנית שיקום מונע בקהילה, הכוללת טיפול ייעודי של עברייני מין, טיפול פרטני פסיכו-סוציאלי מעקבי, תעסוקה במשרה מלאה, התחייבות להימנע מפרסום באמצעי התקשורת ו/או במדיות החברתיות השונות בנוגע לעבירותיו או לקורבנות העבירה ומעצר בית.

האינטרס הציבורי נועד להרתיע

בשנות ה-60 הדגישה הוועדה את האינטרס הציבורי ולא אישרה שחרור של אסיר כדי שהמעשה "ישמש גורם מרתיע לאסיר ולאלה ההולכים או העלולים ללכת בדרכו". ברבות השנים בג"צ ביטל את ההחלטה, שנועדה לשמש כגורם הרתעה לאסירים אחרים שיבקשו להשתחרר בעתיד.

במקרה של קסטיאל, האינטרס הציבורי כולל את הטענה שההתרעה של עברייני מין פוטנציאליים נשחקת. עם זאת, ועדת השחרורים לקחה בחשבון את מכלול הנסיבות והכריעה על שחרור מוקדם.

היתרון של עורך דין מייצג בוועדת השחרורים

כל אסיר רשאי להגיש בקשה לניכוי שליש מתקופת המאסר שלו ולעמוד בפני ועדת השחרורים ללא ייצוג של עורך דין. עם זאת, מומלץ להסתייע בעורך דין מנוסה, על מנת שישכנע את חברי הוועדה בכך שהאסיר אינו מהווה יותר סכנה לחברה וכי יש נסיבות לא מעטות המצדיקות את שחרורו מהכלא מוקדם מהתאריך הנקוב.

תפקידו של עורך הדין הוא להכין את האסיר לקראת ההופעה מול הוועדה ולהפנות את הזרקור לכל הנקודות הרלוונטיות החיוביות שמעידות על כך שהאסיר מוכן לחזור לחברה כאזרח יצרני ולא כאזרח מסוכן לסביבה. ללא ליווי מקצועי, רוב הסיכויים כי בסופו של דבר הוועדה תחליט שלא לשחרר את האסיר.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים