דוח הסנגוריה הציבורית

זיכויים, קטינים ומח"ש: הערות ותובנות על דוח הסנגוריה הציבורית

הסנגוריה הציבורית פרסמה לאחרונה את דוח סיכום הפעילות שלה לשנת 2021, בו מוזכרים מספר נושאים חשובים ששווה להתעכב עליהם במאמר זה.

זיכוי או חזרה מאישום בעקבות פגמים בהליך החקירה

קיימת התקדמות לעבר דוקטרינת "פרי העץ המורעל" והקפדה על זכויות חשודים ועצורים. ניתן דגש לחוקיות ההליך וההשפעה הישירה של חוקיות ההליך על ההליך עצמו ותוצאותיו. כך למשל בוטלו כתבי אישום או ניתנו זיכויים חלקיים/מלאים בשל היעדר חוקיות החיפוש; הן חיפוש ללא צו שלא בהתאם לנסיבות והן חיפוש עם צו שלא בהתאם לחוקים שבבסיסם נוכחות של שני עדים, זכות ההיוועצות ואלימות נגד שוטרים – כל אלו הביאו ב-2021 מגמה מעודדת של הקפדה על זכויות חשודים ונחקרים באופן שגם משפיע על התיק העיקרי. מדובר בקבלה מסוימת של דוקטרינת "פרי העץ המורעל".

עבירות קטינים

מדובר על 40% מהתיקים שנגנזו בשל הליך טיפולי/שיקומי מוצלח. כמי שצבר ניסיון בייצוג קטינים, אני לא יודע אם מדובר בגאווה. עבורי מדובר באחוז נמוך מדי. במדינת ישראל, הירתמות של קטין להליך טיפולי/שיקומי במסגרת שירות מבחן היא מבורכת. יש לקצר את הזמנים של הקליטה הראשונית בשירות המבחן.

במקרה של עבירות סמים של קטינים, יש תיקים שאמורים להיסגר ולהיגנז ללא כתם. בהליך שנקרא ט"מ, טיפול מותנה, הליך הגניזה עלול להתארך למספר חודשים. הפגישה הראשונה עם שירות המבחן היא קריטית ביותר, וכאן המקום להיוועץ עם עורך דין ולהתכונן לפגישה זו. בשל לוחות הזמנים, הבירוקרטיה והעומס על שירות המבחן, לרוב הגורל של קטין, אם הוא ראוי שהתיק ייגנז במסגר טיפול מותנה, תלוי באותה פגישה בודדת עם שירות המבחן, כאשר מדובר בהחזקת סמים.

הפגישה ומספר בדיקות שתן יכולים להביא לתוצאה הרצויה. חשוב להתייעץ עם עורך דין המומחה בעבירות קטינים כדי שכל המסרים והנתונים החיוביים של הקטין יועברו לקצינת מבחן כבר בפגישה הראשונה. הרושם הראשוני חשוב מאוד.

סגירת תיקים סיטונית ע"י מח"ש

הסגירה נעשית לפעמים באופן מקומם ומבלי שמוצתה החקירה. יש עוול, שמתבטא גם בציבור. קיים מחסור בשוטרי שטח ולכן חקירות נגד שוטרים מתעכבות ולפעמים נגנזות בשל הלו"ז העמוס של השוטר וחקירה רשלנית ולא מעמיקה דיו. כדי להחזיר את אמון הציבור במח"ש וליצור הרתעה, אני מציע לנהוג בדין פלילי ולא בדין משמעתי. 

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים